Steve Jobs

Steve Jobs (2015) Blu-ray Disc recensie

Als liefhebber van biografische dramafilms was ik enorm nieuwsgierig naar Steve Jobs, maar het is het niet voor het eerst dat er een film gemaakt wordt die gebaseerd is op het leven van de medeoprichter van het computerbedrijf Apple. Danny Boyle werd aangetrokken om de regie voor zijn rekening te nemen terwijl Aaron Sorkin een screenplay heeft geschreven dat gebaseerd is op het gelijknamige boek van Walter Isaacson. De film toont circa zestien jaar van het leven van de entrepreneur die in 2011 kwam te overlijden.

De film zoomt in op de persoon Steve Jobs (Michael Fassbender), zijn bijzondere kijk op het leven en de drie belangrijkste productintroducties waar hij verantwoordelijk voor was. De film bestaat dan ook uit drie delen en speelt zich grotendeels af achter de schermen van de verschillende locaties waar de productlanceringen op het punt staan om plaats te vinden. En voordat Jobs naar het podium gaat wordt hij geconfronteerd door belangrijke mensen in zijn leven zoals zijn ex-vriendin die niet eerder rust voordat hij haar financieel steunt, zijn marketingmanager Joanna (Kate Winslet), zijn beste vriend en medeoprichter van Apple Steve Wozniak (Seth Rogen) en zijn eerste dochter Lisa (Perla Haney-Jardine).

De kijker krijgt in de bijna twee uur durende biopic een kijkje in het leven van Steve Jobs en zijn visie om voor de consument een machine te produceren die de wereld zal veranderen. Het begon met zijn eerste mislukking in 1984 toen de peperdure Macintosh een fiasco werd en ook de NeXT computer, die hij na zijn ontslag bij Apple op eigen kracht produceerde en op de markt bracht, faalde compleet. Pas in 1998 had Jobs zijn eerste echte grote succes te pakken toen hij terugkeerde naar Apple en het kleurrijke systeem iMac produceerde. Het bedrijf werd van het faillissement gered en het groeide uit tot één van de meest winstgevende en meest innovatieve computerbedrijven ter wereld.

De film stopt bij Jobs’ eerste succes dus als liefhebber van het merk of als fan van de persoon hoef je niet te verwachten dat we zijn grote successen met de iPod, iPhone en iPad te zien krijgen. Ik vind dat ergens wel jammer, maar het neemt niet weg dat Steve Jobs een interessante film is die misschien wel de belangrijkste periode uit het leven van de pionier behandelt. Dat is ook te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Michael Fassbender die de rol van Steve Jobs uitstekend speelt. Maar ook de ondersteunde cast met Kate Winslet, Seth Rogen, Michael Stuhlbarg en Jeff Daniels verdienen alle lof voor hun vertolkingen van Jobs’ marketingmanager Joanna, zijn beste vriend Steve Wozniak, programmeur Andy Hertzfeld en de voormalige Apple CEO John Sculley.

Na de teleurstellende box-office verschijnt Steve Jobs op DVD, Blu-ray Disc en Video On Demand en ik hoop dat de film nu meer succes heeft. Het is een prachtige en interessante film die zeer onderhoudend en op een aantal momenten zelfs ontroerend is. De Blu-ray Disc die Universal Pictures Benelux op de markt brengt is een zeer nette schijf geworden die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar ook audiocommentaar van de regisseur, schrijver en editor en een uitgebreide making of bevat.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

10 gedachten over “Steve Jobs (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Inderdaad ongelooflijk dat de box-office zo tegenviel. Een film die meer dan de moeite waard is en het verdient om door het grotere publiek te worden gezien.

2. Hele sterke biopic met fantastisch acteerwerk van vooral Fassbender. Hij lijkt er niet helemaal op maar zijn lichaamstaal toont toch wel aan dat Fassbender zijn huiswerk goed heeft gedaan.

Wat ik overigens ook erg leuk vond is dat de drie tijdsperioden allemaal in een ander formaat zijn opgenomen.

3. gisteren gezien op HBO. Behalve de acteerprestaties van al die cast vond ik een beetje teleurstellende film. Ik had meer van verwacht. De film laat een zeer perfectionist en arrogant Jobs zien die alleen bezig was met zij eigen sucess en ego. Dit uitstekend getoond door Fassbender. Ik vond het zelf een tik saai en het verhaal die steeds tussen kwam van de niet-willen-erkennen dochter was naar mijn mening onnodig. Al met al 2 sterren waard voor het acteer werk.