Stephen King’s IT (1990) recensie

Stephen King's ITDit jaar verschijnt IT in de bioscoop. Een horrorfilm gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Stephen King dat al eerder als miniserie verfilmd werd in 1990. Ondanks dat ik van mening ben dat een remake vaak overbodig is, ben ik toch wel benieuwd naar de nieuwe versie. Zeker gezien het feit dat men tegenwoordig veel meer mogelijkheden hebben en ook gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën. Om alvast een beetje in de sfeer te komen keek ik onlangs het ruim 3 uur durende origineel weer eens.

Het kleine plaatsje Derry werd altijd geteisterd door mysterie. Kinderen verdwenen op mysterieuze wijze terwijl er ook een aantal gruwelijke moorden hebben plaatsgevonden. Na jaren van stilte vindt er opnieuw een tragedie plaats en dat is voor inwoner Mike Hanlon (Tim Reid) reden genoeg om zijn oude schoolvriendjes weer op te bellen. In het verleden hebben zij ontdekt dat een monster dat zij “het” noemen verantwoordelijk is voor de gruwelijke moorden en destijds hebben zij ook de handen ineengeslagen om “het”, dat zich regelmatig vermomd als Pennywise de clown (Tim Curry), tot een halt toe te roepen.

Stephen King’s IT duurt ruim 3 uur en is officieel een miniserie die uit 2 afleveringen bestaat. In de eerste aflevering zien we hoe de inmiddels volwassen Mike Hanlon zijn oude klasgenootjes belt die na het telefoontje zich ook het één en het ander herinneren over wat er zich in het verleden heeft afgespeeld. Zo krijgt de kijker meer informatie over de uiteenlopende personages, maar ook over de mysterieuze gebeurtenissen die plaatsvinden. De tweede aflevering staat vooral in het teken van de reünie van de vrienden die naar Derry zijn gekomen om herinneringen op te halen, maar ook om nogmaals de strijd aan te gaan met “het”.

Regisseur Tommy Lee Wallace heeft het boek van Stephen King prima verfilmd hoewel de populaire auteur van horrorverhalen het ook geen probleem vond om de makers van de miniserie de vrije hand te geven. Toch moet ik concluderen dat IT na ruim 30 jaar niet meer zo indrukwekkend is als destijds en dat vooral de special effects enorm gedateerd zijn. Ook het acteerwerk van de ensemble cast laat veel te wensen over hoewel Tim Curry de rol van de krankzinnige Pennywise de clown meer dan uitstekend speelt. Desalniettemin is het goed uitgewerkte verhaal interessant genoeg om de interesse van de kijker vast te houden.

Na het herzien van de ruim 3 uur durende miniserie Stephen King’s IT zit ik toch met gemengde gevoelens op de bank. Ik ben (en blijf) een fan van dit verhaal, maar door de gedateerde special effects en de wisselende kwaliteit van het acteerwerk is het toch een feit dat ik deze miniserie niet als topper kan bestempelen. Desalniettemin heeft deze ook zeker zijn pluspunten zoals het goed uitgewerkt en interessante verhaal en het fenomenale acteerwerk van Tim Curry als de angstaanjagende clown Pennywise.

5 thoughts to “Stephen King’s IT (1990) recensie”

1. Ik hou ontzettend van oude Stephen King films en IT blijft favoriet. Ik heb meestal een hekel aan remakes, omdat ze vaak alleen bier en tieten toevoegen. (Zoals House of Wax). Toch zal ik de nieuwe IT vast wel gaan kijken, maar ben bang dat het me tegen gaat vallen. Ik hou juist van dw stijl van het filmen van de oudjes.

1. Ho ho, House of Wax is echt een meesterwerk! *sarcastische modus uit* 🙂 Nee, ik ben het wel met je eens hoewel er ook wel aardige remakes zijn gemaakt. In de regel is het horrorgenre verpest door onnodige en slechte sequels en remakes, maar ik ga IT toch een eerlijke kans geven! Het origineel is en blijft nostalgie, maar is zeker niet foutloos te noemen.

2. Heb ‘m toen ik jong was gezien en het maakte toen veel indruk (beep beep Richie staat in m’n geheugen gegrift), maar heb ‘m daarna nooit meer bekeken….moet ik eigenlijk weer eens doen, maar als ik je recensie zo lees ben ik bang dat het allemaal minder indruk zal maken….