Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker (2019) recensie

Star Wars: The Rise of SkywalkerStar Wars Episode IX The Rise of Skywalker is misschien wel de meest gehypte film van het jaar. Na ruim 40 jaar komt er dan echt een definitief einde aan de Skywalker-saga en liefhebbers van de franchise keken dan ook reikhalzend uit naar de door J.J. Abrams geregisseerde ruimte epos. De regisseur keerde terug om het slot te regisseren nadat Star Wars Episode VIII The Last Jedi fel en geheel terecht bekritiseerd werd. Maar de grote vraag is natuurlijk of hij er ook in is geslaagd om de schade te herstellen.

Spoiler vrij
Je moet toch goed je best doen om spoilers te vermijden, maar wees gerust. Mijn recensie van Star Wars: The Rise of Skywalker is in ieder geval spoiler vrij. Als liefhebber van de franchise was ik ontzettend nieuwsgierig naar het slot van een epische saga. Het laatste deel moet antwoorden geven op de vragen die openstaan terwijl iedereen wacht op een spectaculair slot. Laat ik voorop stellen dat het een episch slot is. In een hoog tempo vliegen de actiescènes je om de oren terwijl het verhaal prima is uitgewerkt. Er is een zeer solide balans aanwezig dat zeer prettig is.

Lange speelduur
Het is tot op heden de langste Star Wars-film die ooit gemaakt is, maar het ruim 2 uur durende avontuur vliegt in een oogwenk voorbij. Dat is voor mij altijd een goede graadmeter om te bepalen of een film boeit of niet. Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker boeit zeker en het is de film geworden waar ik als fan op heb gehoopt. En er wordt ook zeker een emotionele snaar geraakt. Moest ik op bepaalde momenten naar de zakdoek grijpen? Dat dan weer niet, maar ik heb toch een aantal keren een brok in mijn keel gehad. Zeker bij het zeer mooie slot.

Spanning en sensatie
Hoewel het verhaal goed is uitgewerkt, de acteerprestaties van hoofdrolspelers Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega en Oscar Isaac sterk is en er ruimte voor humor is, komt het kijkplezier grotendeels voort uit de verbluffende special effects, de adembenemende CGI-animaties en spectaculaire gevechten. Die zowel in de lucht als op de grond worden gestreden. Het leveren een aantal memorabele momenten op die in een Star Wars-film thuishoren. Evenals de herkenbare symfonieën die opnieuw door John Williams zijn gecomponeerd en voor veel herkenning zorgen.

Oud & Nieuw
Evenals met Star Wars Episode VII The Force Awakens weet Abrams opnieuw het oude met het nieuwe te combineren. Dat betekent de terugkeer van oude bekenden terwijl de focus op de nieuwe personages blijft. Hij is er sowieso in geslaagd om de toch wel vervelende nasmaak van de laatste Star Wars-film weg te spoelen, maar ik moet wel objectief blijven. Ik ben uiterst tevreden met het slot. Laat daar geen misverstanden over zijn. Maar het is wel een feit dat Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker iets mist. Een zogenaamde X-factor die ervoor zou moeten zorgen dat ik de film probleemloos op de nummer 1 positie van mijn eindejaarslijst zet, maar ik kan nu al verklappen dat het niet gaat gebeuren.

Waardering: 4.5 uit 5.