Star Wars: The Last Jedi (2017) recensie

Star Wars: The Last JediHet is niet de beste Star Wars film en door veel fans van het universum dat George Lucas in de jaren zeventig verzon zelfs verbannen, maar Star Wars: The Last Jedi is wel een Star Wars film! Als liefhebber (of beter gezegd) fan van de franchise keek ik dan ook met veel plezier uit naar de Blu-ray Disc release van de Science Fiction film die ik inmiddels al drie keer heb gezien. Ook ik heb mijn puntjes van kritiek, maar dat de door Rian Johnson geregisseerde film vermakelijk is staat als een paal boven water!

In episode VIII van de Skywalker-saga worden de rebellen onder leiding van General Organa (Carrie Fisher) opgejaagd door de First Order terwijl de jonge Rey (Daisy Ridley) oud Jedi-meester Luke Skywalker (Mark Hamill) heeft gevonden op een afgelegen eiland. De rebellen hebben zijn hulp nodig als zij de kwaadaardige Supreme Leader Snoke (Andy Serkis) en zijn leerling Kylo Ren (Adam Driver) tot een halt toe willen roepen. Terwijl de rebellen uit de klauwen van de First Order proberen te blijven, moet Rey alle zeilen bijzetten om Skywalker te overtuigen om terug te keren om het kwaad voor eens en altijd te stoppen.

Nieuwe personages, nog meer spektakel en de herkenbare betoverende soundtrack van componist John Williams, maken Star Wars: The Last Jedi een onwijs gave film. Maar de wisselende kwaliteit van de CGI en nog wel een aantal andere niet te benoemen onlogische of zelfs suffe gebeurtenissen zorgen voor de heftige kritiek op het achtste deel in de geliefde reeks. En terecht! Maar om de film met de grond gelijk te maken (zoals een aantal critici en fans doen) gaat mij toch te ver. Star Wars: The Last Jedi heeft toch genoeg te bieden om de liefhebber van Star Wars op zijn of haar wenken te bedienen.

Afgelopen week verscheen de film op een kwalitatief sublieme 3D Blu-ray Disc. De drie disc configuratie bevat de film in 3D en 2D terwijl de derde disc afgeladen is met interessant bonusmateriaal. De beeld- en geluidskwaliteit van zowel de 3D als 2D versie is uitstekend! Kraakhelder beeld en een prachtig vol geluid laten de fans opnieuw genieten van Star Wars: The Last Jedi. En met een goedgevulde bonus disc hoef je na ruim twee en een half uur geen afscheid te nemen van Star Wars, want je kunt je met de schijf nog uren vermaken met interessante specials, documentaires en interviews.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het 3D Blu-ray recensie-exemplaar.