Star Wars Episode VII The Force Awakens (2015) recensie

Star Wars Episode VII The Force AwakensGisteren verscheen Star Wars Episode VII The Force Awakens op DVD en Blu-ray Disc en ik keek enorm uit naar deze home entertainment release. Ik heb de film in december al 2 keer in de bioscoop gezien, maar ik kon niet wachten om de door J.J. Abrams geregisseerde Science Fiction film nog een keer te kijken. En ook deze keer heb ik er van het begin tot en met het einde van genoten! Star Wars Episode VII The Force Awakens is naar mijn mening nog steeds een weergaloze film die zowel fijne herinneringen aan de originele trilogie oproept als de filmkijker een vernieuwd Star Wars universum toont.

Abrams weet op een uitstekende wijze de beroemde personages van de eerste films te verbinden met de nieuwe helden en schurken in Star Wars Episode VII The Force Awakens. Harrison Ford, Carrie Fisher en zelfs Mark Hamill zijn teruggekeerd om de rollen van Han Solo, Leia en Luke Skywalker te spelen terwijl ook de iconische droïdes C-3PO (Anthony Daniels) en R2-D2 weer van de partij zijn. Maar het verhaal draait toch om de nieuwe helden van Star Wars zoals de dappere aaseter Rey (Daisy Ridley), Finn (John Boyega) en Poe Dameron (Oscar Isaac). En er is een nieuwe schurk in de persoon van Kylo Ren (Adam Driver).

Ren is de leerling van Supreme Leader Snoke (Andy Serkis), de leider van de First Order dat uit het as van het keizerrijk is herrezen en intensief op zoek is naar de verblijfplaats van Luke Skywalker (Mark Hamill). Skywalker is de laatste Jedi die de vrede en gerechtigheid in het heelal kan herstellen en de First Order ziet hem dan ook als een serieuze bedreiging. Het verzet – dat al jaren tegen de First Order vecht – doet er alles aan om hem te vinden. Daarom stuurt Generaal Leia Organa (Carrie Fisher) haar beste piloot naar Jakku om de kaart met daarop de geheime verblijfplaats van Skywalker te bemachtigen.

Op Jakku moet Poe Dameron (Oscar Isaac) de strijd aangaan met de Stormtroopers van de First Order terwijl de dappere droïde BB-8 met de kaart op de vlucht slaat. De robot belandt uiteindelijk bij de avontuurlijke aaseter Rey (Daisy Ridley) die zonder te twijfelen de droïde helpt om terug te keren naar de rebellen basis. Daarbij krijgt ze hulp van deserteur Finn (John Boyega), de voormalige generaal van het verzet Han Solo (Harrison Ford) en diens trouwe eerste stuurman Chewbacca (Peter Mayhew) en de wijze Maz Kanata (Lupita Nyong’o).

Het verhaal van Star Wars Episode VII The Force Awakens kent enorm veel raakvlakken met dat van de eerste films. Er zijn enorm veel herkenbare fragmenten, maar deze keer zijn de scènes veel breder en spectaculairder opgezet. De kijker wordt getrakteerd op verbluffende visuele effecten en waanzinnige decors. Daardoor is het Star Wars universum levendiger dan ooit tevoren. En de begeleidende muziek van componist John Williams maakt het af. Herkenbare muziekfragmenten zijn opgepoetst en in een nieuw jasje gestoken terwijl er ook veel nieuw materiaal te beluisteren is. J.J. Abrams en zijn team hebben de klus geklaard en de inmiddels verwende filmkijker en de trouwe fans een fantastische Star Wars film voorgeschoteld hoewel dat ook mede te danken is aan het overtuigende acteerwerk van zowel de routines als de gretige nieuwkomers.

De liefhebbers zullen de film dan ook zo snel mogelijk op DVD of Blu-ray Disc in huis willen halen om deze nog een paar keer te kunnen zien. Star Wars Episode VII The Force Awakens verscheen op 6 april al op de Video On Demand diensten, maar de echte fan wil een release als deze natuurlijk het liefst op een fysieke drager hebben. Hoewel de schijf inhoudelijk dik op orde is, laat het uiterlijk iets te wensen over. De 2-disc Blu-ray versie wordt geleverd met een ietwat inspiratieloze en tweetalige slipcase. De consument moet uitwijken naar de in beperkte oplage verkrijgbare Steelcase versie waar de iconische schurk Kylo Ren op de voorkant staat.

Het beeld van de Blu-ray Disc is in ieder geval dik op orde. Het staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het is op een enkele scène na haarscherp! Zelfs de beeldkwaliteit van het bonusmateriaal is subliem. Het DTS HD Master Audio 7.1 geluidsspoor – met een uitstekende balans en een goed gedoseerd laag – klinkt fantastisch! Ook op het gebied van extra’s heeft de consument niets te klagen, want het tweede schijfje is volgepropt met interessant bonusmateriaal.

Als Star Wars fan wil je natuurlijk alle ins en outs van Star Wars Episode VII The Force Awakens weten en in de ruim 69 minuten durende documentaire ‘Geheimen van The Force Awakens: Een reis door de film’ krijgt de kijker enorm veel achtergrondinformatie over de productie, het team en de cast. In de 4 minuten durende special ‘Het verhaal ontwaakt: De eerste leessessie’ zien we hoe de beroemde hoofdrolspelers de nieuwe helden van Star Wars voor het eerst ontmoeten. In de 9 minuten durende special “Wezens en vakwerk” en in de 6 minuten durende special ‘BB-8 bouwen’ geeft men meer informatie over de buitenaardse wezens, monsters en de dappere droïde BB-8 die in Star Wars Epsiode VII The Force Awakens zijn te zien.

Een film van dit formaat vraagt om de beste mensen in het vak. In de 8 minuten durende special ‘ILM: De visuele magie van de Force’ zien we hoe het team van Abrams de handen ineen sloeg met de wonderdoeners van Industrial Light & Magic terwijl men in de 7 minuten durende featurette ‘Blauwdruk van een strijd: Gevecht in de sneeuw” inzoomt op het filmen van de confrontatie tussen Finn, Rey en Kylo Ren. De soundtrack die John Williams componeerde komt aan bod in de 7 minuten durende special ‘John Williams: De zevende symfonie’. Naast deze mooie reeks aan interessante specials staan er ook 6 verwijderde scènes op de schijf en staat men in een 3 minuten durend filmpje stil bij het project ‘Force for change’ waarmee het productieteam geld voor het goede doel hebben opgehaald.

Score: 9,0

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 thoughts to “Star Wars Episode VII The Force Awakens (2015) recensie”

1. Eindelijk! Ook tweemaal gezien in de bioscoop, maar keek uit naar deze release. Ben alleen benieuwd of we de komende jaren ook getrakteerd gaan worden op extended editions/directors cuts en ga zo maar door…

Deze uitgave is in ieder geval het begin van nieuwe Star Wars avonturen. Op naar Rogue One in december!