Star Wars Episode II Attack of the Clones (2002) review

In Star Wars Episode II Attack of the Clones gaat de Skywalker Saga verder. Na het toch wel teleurstellende Star Wars Episode I The Phantom Menace koos schrijver en regisseur George Lucas voor een iets andere aanpak met als resultaat een film die enorm veel actie bevat. Het verhaal leent zich ook uitstekend voor een spectaculaire film, want in het vervolg neemt de dreiging van de duistere Sith Lord Sidious toe en we zien hoe de Republiek met behulp van een leger met klonen de strijd aangaat met de separatisten. Toch is Star Wars Episode II Attack of the Clones in mijn ogen een mindere film dan zijn voorganger.

Dat heeft vooral te maken met het zeer matige tot slechte acteerwerk. Hayden Christensen werd gestrikt om de rol van de getergde Padawan Anakin Skywalker op zich te nemen, maar hij weet in geen enkele scène te overtuigen als de jonge Jedi die naar meer macht snakt. Zelfs Ewan McGregor weet als zijn meester Obi-Wan Kenobi niet te overtuigen. Dat doet flink wat afbreuk aan het verhaal waarin de eerste kwaadaardige trekjes van Ani naar voren komen. Het is niet te wijten aan de kwaliteit van de hoofdrolspelers dat de dialogen zo geforceerd overkomen, maar eerder aan het regiewerk van Lucas.

Evenals in zijn voorganger is het gebruik van CGI en visuele effecten meer regel dan uitzondering. Met als resultaat dat complete sets en zelfs personages voor een groot deel met de computer op het scherm zijn getoverd. Daar is op zich niets mis mee, maar het is helaas goed te zien. Nu is Star Wars Episode II Attack of the Clones absoluut geen film die realistisch hoeft te zijn, maar je moet als kijker toch wel het idee hebben dat er ergens een sterrenstelsels is waar de personages uit de Star Wars-films een voortdurende strijd uitvechten. Maar door het overmatige gebruik van CGI heb je geen moment het idee dat de wereld ook echt kan bestaan.

In tegenstelling tot Star Wars Episode I The Phantom Menace heeft Star Wars Episode II Attack of the Clones wel meer te bieden op het gebied van het verhaal, want de film sluit veel beter aan op de reeds eerder verschenen Star Wars-films waarin de oorlog tussen The Empire en de Rebellen onverbiddelijk doorgaat. In het tweede hoofdstuk zien we hoe de oorlog tussen de separatisten en de Republiek van start gaat en dat de democratie in het heelal gevaar loopt. Ondanks dat vind ik de door George Lucas geschreven en geregisseerde Science Fiction-film toch wel één van de minste. Te wijten aan de vele minpunten.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?