Star Wars Episode I The Phantom Menace (1999) review

Ruim 20 jaar na de eerste Star Wars-film verscheen dan eindelijk Star Wars Episode I The Phantom Menace. Het allereerste hoofdstuk van de Skywalker Saga. Voor de mensen die er niets van snappen leg ik even simpel uit hoe dat zit. In 1977 besloot George Lucas om zijn verhaal over de voortdurende oorlog tussen The Empire en de rebellen te verfilmen, maar de techniek was destijds niet toereikend genoeg om met veel special effects te werken. Derhalve koos hij ervoor om te starten met het verfilmen van het vierde hoofdstuk; Star Wars Episode IV A New Hope. Ruim 20 jaar later was de techniek wel aanwezig om het toch wel saaie eerste hoofdstuk te verfilmen.

Star Wars Episode I The Phantom Menace laat zien hoe de eerste stappen worden gezet om het eerste Galactische rijk vorm te geven terwijl Jedi Knights Qui-Gon Jinn en zijn leerling Obi-Wan Kenobi bij toeval de jonge Anakin Skywalker ontmoeten. Een jongetje met speciale gaven en een natuurlijke band met The Force. Niet wetende dat de ooit zo kleine Ani ooit de duistere Sith Lord Darth Vader wordt, is Qui-Gon vastberaden om hem op te leiden tot een Jedi. Terwijl de dreiging van de separatisten onder leiding van de handelsfederatie onverbiddelijk doorgaat, neemt Ani zijn eerste stappen om een machtige Jedi te worden. Die volgens de profetie de balans in The Force moet herstellen.

Star Wars Episode I The Phantom Menace is dus ook de eerste film die je kunt kijken als je Star Wars in de chronologische volgorde wilt zien, maar veel fans slaan het eerste hoofdstuk over. De weerstand op de vierde Star Wars-film komt voort uit het feit dat er in de film vrij weinig gebeurt en dat het acteerwerk soms wat te wensen overlaat. Vooral de destijds piepjonge Jake Lloyd weet gene vuist te slaan als het aankomt op het vertolken van de rol van de jonge Anakin Skywalker. Dat de film een speelduur van bijna 2 twee uur heeft is vooral te danken aan de spectaculaire podrace. Waarin Ani het opneemt tegen gevaarlijke tegenstanders, zoals Sebulba. Het is een feit dat de ruim een half uur durende podrace een lust voor het oog is, maar het voegt helemaal niets toe aan het verhaal.

Dat het budget en de techniek toereikend genoeg waren om Star Wars Episode I The Phantom Menace te verfilmen moge duidelijk zijn, want de film is een aaneenschakeling van uitstekende tot zeer slechte computeranimaties. Praktische effecten zijn niet (of in ieder geval voor het merendeel) niet meer aanwezig en dat neemt wel een beetje de charme van de franchise weg. Daarnaast voegt het verhaal dus weinig toe aan de Skywalker Saga ondanks dat het wel grappig is om te zien hoe de jonge Anakin Skywalker uiteindelijk aan zijn opleiding tot Jedi is begonnen.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?