Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker (2019) recensie

Star Wars: The Rise of SkywalkerVorig jaar kwam er een einde aan de Skywalker-saga. Een reeks die al sinds 1977 miljoenen liefhebbers wereldwijd bezighoudt. Na de teleurstellende film Star Wars Episode VIII The Last Jedi werd regisseur J.J. Abrams gevraagd om de franchise passend af te sluiten en hij is daar gedeeltelijk in geslaagd. Ondanks dat zijn voorganger Rian Johnson volgens velen fans de franchise ernstige schade heeft toegericht. Nu gaat mij het iets te ver om Johnson overal de schuld van te geven, maar dat er werk aan de winkel was moge duidelijk zijn.

De Supreme Leader Kylo Ren (Adam Driver) heeft een Sith Wayfinder in zijn bezit en hij start zijn zoektocht naar de verbogen planeet Exegol. De thuisbasis van de Sith. Wanneer de rebellen onder leiding van Poe Dameron (Oscar Isaac) en Finn (John Boyega) ontdekken dat de machtige Sith Lord Palpatine (Ian McDiarmid) is teruggekeerd en een plan op touw zet om een nieuw keizerrijk te formeren, schakelen zij de hulp in van Rey (Daisy Ridley). Die haar Jedi-training onderbreekt om de voormalige Emperor en diens protégé Kylo Ren te confronteren. In de hoop dat zij de wederopstanding van de Sith voor eens en altijd kan stoppen.

Reparatie
J.J. Abrams heeft naar zijn beste kunnen de franchise gerepareerd en daarmee voelt Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker meer aan als een Star Wars-film dan zijn fel bekritiseerde voorganger. Zoals hij dat ook in Star Wars Episode VII The Force Awakens heeft gedaan, heeft hij het oude met het nieuwe verweven. Dat houdt in dat oude personages terugkeren en iconische characters een prominentere rol hebben. Hoewel de focus op de nieuwe helden Rey, Poe en Finn niet verloren gaat. De goede balans tussen de wijze waarop het verhaal wordt verteld en de bombastische actiescènes laten de liefhebbers opnieuw genieten van de zeer vermakelijke ruimte epos. Ondanks dat de afsluiter van de Skywalker-saga niet feilloos is.

Gaten in het plot
Een probleem waar ik niet omheen kan zijn de gaten in het plot en het gemak waarmee een vijand die al eerder is verslagen terugkeert. Dat voelt onnatuurlijk aan, maar in het geheel een voor de hand liggende keuze. Misschien was het wel de enige optie om alle films met elkaar te kunnen verbinden. Dat neemt niet weg dat het gaaf is om Emperor Palpatine weer in actie te zien en Ian McDiarmid speelt de rol opnieuw uitstekend. Maar ook Daisy Ridley, Oscar Isaac, John Boyega spelen de rollen van Rey, Poe en Finn prima terwijl Adam Driver overduidelijk is gegroeid in de rol van de machtige Kylo Ren. De climax waar ruim 40 jaar naartoe is gewerkt is spectaculair en adembenemend. Laat daar zeker geen misverstanden over zijn. Maar de X-factor ontbreekt wel een beetje. Dat er voor zorgt dat Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker niet zo episch als waar wij fans stiekem op hadden gehoopt.

Waardering: 4.5 uit 5.