Star Wars Episode VIII The Last Jedi (2017) recensie

Star Wars: The Last JediHet is alweer 2 jaar geleden dat Star Wars Episode VII The Force Awakens in de bioscoop verscheen en vanaf dat moment keek ik al reikhalzend uit naar het vervolg dat vandaag in première ging. Voor de fans van Star Wars draaide de afgelopen maanden om de langverwachte release van Star Wars Episode VIII The Last Jedi en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Ik was in ieder geval enorm nieuwsgierig naar de door Rian Johnson geregisseerde Science Fiction film en ik ging vanochtend dan ook met een schoolreisje gevoel richting Kinepolis Antwerpen om deze te gaan zien.

Zodra ‘A long time ago in a galaxy far far away’ in beeld verschijnt staat het kippenvel al op mijn armen. De openingsfase van Star Wars Episode VIII The Last Jedi is spectaculair en bekende personages zoals de grappige droid BB-8, Poe Dameron (Oscar Isaac), Leia Organa (Carrie Fisher) en Finn (John Boyega) maken hun eerste minuten. De First Order is onder leiding van de maniakale General Hux (Domhnall Gleeson) op jacht naar de overgebleven rebellen nadat zij de Starkiller Base hebben vernietigd. Terwijl zij de First Order proberen te ontvluchten probeert Rey (Daisy Ridley) op het afgelegen eiland oud Jedi-meester Luke Skywalker (Mark Hamill) te overtuigen om terug te keren en de rebellen te helpen met hun strijd tegen Supreme Leader Snoke (Andy Serkis), zijn leerling Kylo Ren (Adam Driver) en zijn volgelingen.

Na de spectaculaire opening komt Star Wars Episode VIII The Last Jedi in een rustig vaarwater en de focus ligt overduidelijk op het verhaal over Rey’s ontdekkingsreis naar haar verborgen talenten, Luke Skywalker’s vastberadenheid om op het eiland te blijven en de plannen van de rebellen om de First Order te ontvluchten. Veel meer dan dat heeft het verhaal ook niet om het lijf en er zijn nauwelijks choquerende momenten waar je als liefhebber van de reeks wel stiekem op zit te wachten. Die ene belangrijke onthulling, een bijzondere twist of de terugkeer van een bekend personage uit de voorgaande films.

Uiteindelijk bevat The Last Jedi wel een aantal van dit soort momenten, maar ook in de tweede helft blijft het spektakel tot een minimum beperkt. Dat doet verder niets af aan de verbluffende visuele effecten en de overtuigende CGI, maar als liefhebber hoop je toch op iets meer spektakel. Nu gaat het mij te ver om de film saai te noemen, want boeiend is het wel en de 2 en een half uur vliegen voorbij. De zaal wordt dan uiteindelijk met een voldaan gevoel verlaten hoewel er hier en daar een paar puntjes van kritiek zijn. Zo goed als The Force Awakens is Star Wars Episode VIII The Last Jedi naar mijn mening niet, maar ik heb er wel weer van genoten. Ondanks dat de hoge verwachtingen waar ik eerder over sprak niet helemaal zijn waargemaakt.

2 thoughts to “Star Wars Episode VIII The Last Jedi (2017) recensie”