Star Trek: The Motion Picture

Star Trek: The Motion Picture (1979) recensie

Star Trek: The Motion PictureIn 1969 kwam er na 3 seizoenen een einde aan de televisieserie Star Trek. Waarin de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise de ruimte verkennen en op zoek gaan naar nieuwe beschavingen. Hoewel, Paramount Pictures het idee had om Star Trek nieuw leven in te blazen met het zogenaamde Phase II project, werd na het succes van Star Wars en Close Encounters of the Third Kind besloten om Star Trek van bedenker Gene Roddenberry een herkansing te geven. En ruim 10 jaar na het einde van de serie werd Star Trek: The Motion Picture uitgebracht.

Voor het officieuze vervolg op de serie keerden hoofdrolspelers William Shatner, Leonard Nimoy en George Takei terug in de rollen van James Kirk, Mr. Spock en eerste stuurman Sulu. Nu de U.S.S. Enterprise in handen is van Captain Decker (Stephen Collins), grijpt Kirk zijn kans als er een vreemde wolk op de Aarde afstormt en alles op zijn pad vernietigt. De admiraal van de Federatie is er zeker van dat zijn expertise het antwoord is om de dreiging tot een halt toe te roepen. Nu hij weer de kapitein is van het ruimtevaartuig, zet hij koers naar het vreemde fenomeen. In de hoop dat hij de daad bij het woord kan voegen.

Ondanks dat Star Trek: The Motion Picture geen enorm kassucces werd en de film uiteenlopende reviews ontving, was het wel de kick-off van een nieuwe reeks. Waarin de vaste bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise nieuwe avonturen beleven. In 1994 kwam daar een einde aan met Star Trek: Generations. Waarin William Shatner in de rol van James T. Kirk het stokje overdraagt aan Jean-Luc Picard (Patrick Stewart). Het einde van een tijdperk en uiteindelijk een succesvolle reeks. Die goed was voor tientallen series en een filmreeks die met een compleet nieuwe cast werd voortgezet.

Ik ben echt een fan van Star Wars, maar ook Star Trek heeft altijd mijn interesse getrokken. Echter had ik de eerste film nog niet eerder gezien. Terwijl de DVD al jaren in mijn kast staat. Maar daar is nu eindelijk verandering in gekomen en ik ben dan ook zeker niet teleurgesteld. Star Trek: The Motion Picture is een hele vermakelijke Science Fiction-film. Vol met goede special effects en met een onderhoudend verhaal. Terwijl het acteerwerk van de terugkerende castleden uitstekend is. Zeker voor een film uit 1979 heeft Star Trek: The Motion Picture indruk gemaakt en ik ben dan ook blij dat Paramount Pictures destijds toch heeft besloten om de Science Fiction-reeks voort te zetten.

3.5