Star Trek First Contact

Star Trek: First Contact (1996) recensie

Star Trek First ContactNa maar liefst zeven seizoenen kwam er een einde aan Star Trek: The Next Generation. Maar het was nog niet het einde voor de crew van de U.S.S. Enterprise. Beroemde personages zoals Jean-Luc Picard (Patrick Stewart), Commander Riker (Jonathan Frakes) en Luitenant Data (Brent Spiner) kregen de kans om terug te keren in nog eens vier Star Trek-films. Na Star Trek: Generations waarin zij de handen ineen slaan met de voormalige kapitein van het ruimtevaartuig James T. Kirk (William Shatner), mogen zij in Star Trek: First Contact het opnemen tegen The Borg. De meest gevreesde vijand van de federatie.

Wanneer The Borg koers zet naar Aarde, zet de federatie de vloot in om hen tot een halt toe te roepen. Jean-Luc Picard en zijn crew sluiten aan wanneer de federatie de confrontatie met The Borg Cube dreigt te verliezen. Vlak voordat de kubus wordt vernietigd weet het collectief een ontsnappingsmodule te lanceren die door middel van een wormgat naar het verleden reist om de nietsvermoedende aardebewoners te assimileren. Terwijl de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise getuige zijn van de transformatie van de bevolking op Aarde besluiten zij om The Borg naar het verleden te achtervolgen om de schade die zij hebben aangericht ongedaan te maken.

De beste Star Trek
Van de nieuwe generatie Star Trek-films mag Star Trek: First Contact van regisseur Jonathan Frakes als de beste worden gezien. Het is een film waarin een goed verhaal, mooie special effects en een flinke dosis spanning hand in hand gaan. Zowel de strijd op aarde als aan boord de U.S.S. Enterprise leveren vermakelijke scènes op terwijl The Borg in zijn algemeen de meest gevreesde doch meest interessante vijand van de federatie is. De strijd is dan ook zenuwslopend terwijl er tevens ruimte is voor spektakel en humor.

Op zichzelf staand
Terwijl de langlopende serie een doorlopend verhaal had, zijn de films op zichzelf staand. Ondanks dat er zo nu en dan wat kleine verwijzingen zijn. In Star Trek: First Contact wordt er veelvuldig gerefereerd naar de tijd dat Jean-Luc Picard tijdelijk geassimileerd was door The Borg en dat juist zijn ervaring met de meedogenloze vijand zowel een gevaar als een voordeel met zich meebrengt. Toch is de film prima te volgen als de serie niet meer vers in het geheugen zit. En door de mooie doch inmiddels gedateerde special effects, het spektakel en de spanning biedt Star Trek: First Contact zoveel entertainment dat er haast geen tijd is om nog even terug te denken aan wat geweest is.

Waardering: 4 uit 5.