Star Trek Beyond

Star Trek Beyond (2016) Blu-ray Disc recensie

Het derde deel van Star Trek verscheen dit jaar in de bioscoop. Hoofdrolspelers Chris Prine, Zachary Quinto en Simon Pegg keerden terug, maar regisseur J.J. Abrams was genoodzaakt om het stokje over te dragen aan Fast & Furious-regisseur Justin Lin. De filmmaker had het namelijk te druk met Star Wars: The Force Awakens en ik was toch enigszins sceptisch over deze verandering. De drang om dan ook naar de bioscoop te rennen op het moment dat Star Trek Beyond verscheen werd een stuk minder, maar nieuwsgierig bleef ik wel. En nu de Science Fiction film op Blu-ray Disc is verschenen, is het ook een mooi moment om deze film een eerlijke kans te geven en natuurlijk te beoordelen.

Star Trek Beyond is in veel opzichten een andere film geworden dan het ijzersterke Star Trek en diens goede opvolger Star Trek: Into Darkness. Inmiddels is de bemanning van de U.S.S. Enterprise iets minder dan 3 jaar onderweg tijdens een verkenningsmissie en de dagelijkse sleur heeft een grote invloed op het plezier van Captain James T. Kirk (Chris Pine). De ooit zo onbevangen en roekeloze rekruut van Starfleet is nu een stuk serieuzer en zelfs neerslachtiger dan dat hij ooit is geweest. Met als resultaat dat de humor erg ver te zoeken is. Waar zijn aanvaringen met Commander Spock (Zachary Quinto) in de voorgaande delen nog voor veel humor zorgden, lijken zij elkaar nu veel meer te tolereren.

Maar het moge duidelijk zijn dat Lin graag de focus wilt leggen op een spectaculaire actiefilm waarin het verhaal en de personages slechts een bijzaak zijn. Nadat Kirk lucht krijgt van een dreiging vanuit onbekend terrein besluit hij om met zijn bemanningsleden en het geavanceerde vlaggenschip van Starfleet op onderzoek uit te gaan. Dat leidt tot een confrontatie met Krall (Idris Elba). Een geduchte tegenstander wiens enige doel is om al het leven te vernietigen. Als deze gevaarlijke vijand erin slaagt om de U.S.S.Enterprise te vernietigen, belanden de ontsnapte bemanningsleden verspreid op de thuisplaneet van de nieuwe vijand.

Zo moet Spock samen met Bones (Karl Urban) een weg zien te vinden naar Kirk die op zijn beurt met Chekov (Anton Yelchin) de handen ineen slaat om een plan te smeden om de krankzinnige Krall tot een halt toe te roepen. En dat terwijl Scotty (Simon Pegg) vriendschap sluit met de lokale krijgster Jaylah (Sofia Boutella) en Uhura (Zoë Saldana) en piloot Sulu (Johnny Cho) vanuit het kamp van Krall belangrijke informatie verzamelen. Star Trek Beyond is dan ook een avontuur dat zich grotendeels op deze planeet afspeelt. De aaneenschakeling van gewelddadige confrontaties moeten voor het plezier en de spanning zorgen en grote teleurstelling komt voort uit het feit dat de indrukwekkende U.S.S. Enterprise de grote afwezige is.

Na het zien van deze ruim 2 uur durende Science Fiction film is de conclusie dan ook simpel. Star Trek Beyond is een onderhoudende actiefilm, maar mist in vergelijking met zijn voorgangers sfeer en humor. De pittige discussies onder de bemanningsleden die in de voorgaande delen voor mooie fragmenten zorgden blijven ditmaal achterwege evenals spannende plotwendingen en uitgediepte personages. Dat neemt niet weg dat de CGI animaties oogstrelend mooi zijn en dat de liefhebber van bombastische actiefilms een hoop plezier zullen beleven. Ook ik heb mijzelf prima vermaakt ondanks dat ik stiekem een beetje hoop op de terugkeer van Abrams om het aangekondigde vierde deel te regisseren.

Star Trek Beyond is vanaf nu verkrijgbaar op DVD, (3D) Blu-ray Disc en 4K Ultra HD Blu-ray Disc en ik mocht met dank aan Paramount Home Entertainment de Blu-ray Disc beoordelen. Allereerst moet ik zeggen dat de kwaliteit van het beeld subliem is. Het haarscherpe beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de schijf. Ook het geluid is in de vorm van een krachtig Dolby Atmos geluidsspoor fantastisch. Het bonusmateriaal bestaat uit een gag reel, 2 verwijderde scènes en een groot aantal specials.

In de special ‘Beyond the Darkness’ (10 minuten) wordt er even stilgestaan bij de nieuwe weg die men is ingeslagen met het aanstellen van Justin Lin als regisseur, in de special ‘Enterprise takedown’ (4 minuten) zoomt men in op de scène waarin de Enterprise aan zijn einde komt en in de special ‘Divided and Conquered’ (8 minuten) geeft men meer duidelijkheid over hoe de kleinere teams op de planeet van Krall tot stand zijn gekomen. Dan resten er nog een 5 minuten durende special ‘A Warped Sense of Revenge’ waarin krall een hoofdrol speelt, een 3 minuten durende special ‘Trekking in the desert’ waarin er meer duidelijkheid wordt gegeven over de locatie Yorktown station en een 6 minuten durende special ‘Exploring strange worlds’ waarin men meer uitleg geeft over hoe de nieuwe werelden in Star Trek Beyond zijn ontstaan. Voor de echte trekkies onder ons is de 8 minuten durende special ‘To live long and prosper’ enorm interessant, omdat men uitlegt hoe Star Trek Beyond probeert terug te keren naar het originele Star Trek uit de jaren ’60. De extra’s worden gecompleteerd door een 5 minuten durend eerbetoon aan de overleden acteurs Leonard Nimoy en Anton Yelchin.

Met dank aan Paramount Home Entertainment en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Star Trek Beyond (2016) Blu-ray Disc recensie