Star Trek IV: The Voyage Home

Star Trek IV: The Voyage Home (1986) recensie

Star Trek IV: The Voyage HomeNa drie solide delen kozen de producenten van Star Trek IV: The Voyage Home voor een iets luchtigere benadering. Nu James T. Kirk (William Shatner) erin is geslaagd om zijn vijanden te verslaan en zijn goede vriend en eerste officier Mr. Spock (Leonard Nimoy) terug te halen, is het tijd om huiswaarts te keren. Maar een nieuwe bedreiging zorgt ervoor dat Kirk en zijn vaste bemanningsleden nog niet kunnen terugkeren naar hun geliefde U.S.S. Enterprise.

Samenvatting van het verhaal – Nog altijd in het bezit van de Klingon Warbird, besluit Kirk om samen met zijn bemanningsleden terug te keren naar de Aarde en de consequenties van hun insubordinatie te aanvaarden. Maar een onbekende buitenaardse sonde lijkt de thuisplaneet van Starfleet te bedreigen. Wanneer Kirk’s communicatiespecialist Uhura (Nichelle Nichols) ontdekt dat de sonde de taal van de uitgestorven bultrug uitzendt, zit er voor de bemanningsleden niets anders op dan met het gestolen ruimteschip naar het verleden te reizen en de bultruggen naar de toekomst te halen. In de hoop dat zij de vijandige sonde tot een halt toe kunnen roepen.

Recensie – Star Trek IV: The Voyage Home is dan ook een compleet andere film dan de eerste drie delen in de franchise. Waarin de U.S.S. Enterprise geen prominente rol speelt en de nadruk vooral op de humor ligt. Daar is het altijd zo serieuze personage Spock voor een groot deel verantwoordelijk voor. Leonard Nimoy speelt de rol van de Vulcan opnieuw uitstekend en in de Science Fiction-film is hij verkleed als een soort pelgrim, die vooral druk bezig is met het terughalen van zijn herinneringen en dat gaat vaak gepaard met klunzige en ongemakkelijke momenten.

Ondanks dat de door Leonard Nimoy geregisseerde film zonder twijfel de vreemde eend in de bijt is, is dit wel een fantastisch deel. Juist door het compleet anders te doen en het uitstapje van de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise naar het hedendaagse leven op Aarde, zorgen voor enorm veel kijkplezier. Terwijl het verhaal best goed in elkaar steekt en het acteerwerk van de volledig terugkerende cast op orde is. Ergens is het jammer dat we geen informatie krijgen over de onbekende buitenlandse sonde en waarom juist gekozen wordt voor de communicatie met de uitgestorven bultrug, maar dat mag de pret verder niet drukken.

3.5