Star Trek III: The Search For Spock

Star Trek III: The Search For Spock (1984) recensie

Star Trek III: The Search For SpockNa de confrontatie met hun geduchte tegenstander Kahn, keren de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise terug naar de Aarde. In het derde deel dat 2 jaar na Star Trek II: The Wrath of Kahn werd uitgebracht, ontdekt Admiraal James T. Kirk (William Shatner) dat de Federatie zijn ruimtevaartuig wilt ontmantelen en dat zijn medische officier Bones (DeForest Kelley) vreemd gedrag begint te vertonen. In Star Trek III: The Search For Spock komt Kirk dan ook voor de grootste uitdaging in zijn carrière te staan.

Samenvatting verhaal – Nu de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise op Aarde zijn teruggekeerd en de Federatie het ooit zo geavanceerde ruimtevaartuig wilt ontmantelen, komt Kirk voor een lastig keuze te staan als hij ontdekt dat zijn omgekomen eerste officier Mr. Spock (Leonard Nimoy) nog te redden is. Daarom besluit hij om met zijn vaste bemanningsleden de U.S.S. Enterprise te kapen en koers te zetten naar de nieuwe planeet Genesis. Waar Spock’s lichaam verblijft. Terwijl Kirk de bevelen van zijn bevelhebbers negeert, krijgt hij het ook aan de stok met de vijandige Klingon Kruge (Christopher Lloyd). Die op de planeet verblijft om het Genesis-project te stelen.

Recensie – Hoe nieuwer de Star Trek-films des te spectaculairder ze zijn. Star Trek III: The Search For Spock is een geweldig ruimte epos waarin de bemanningsleden van de U.S.S. Enterprise niet alleen de nieuwe wereld Genesis verkennen, maar ook het gevaar in de vorm van de Klingon Commander Kruge trotseren. De special effects zien er uitstekend uit. Evenals de make-up effecten, want je moet goed kijken wil je Back to the Future-acteur Christopher Lloyd herkennen als de vijandige Klingon en Kirk’s directe tegenstander.

Hoewel, Leonard Nimoy als de eerste officier en Vulcan Mr. Spock een kleinere rol heeft en hij zich pas in de slotfase laat gelden, vult hij zijn dubbele functie prima in. Want de hoofdrolspeler van het iconische Star Trek-personage heeft ook de regie van het derde deel voor zijn rekening genomen en hij deed dat zeker niet onverdienstelijk. Met als resultaat een waardig vervolg op 2 goede Star Trek-films, die de deur naar meer vervolgdelen wagenwijd heeft opengezet. En de rest is geschiedenis, want die vervolgdelen zijn er ook gekomen.

3.5