Star Trek II: The Wrath of Khan

Star Trek II: The Wrath of Khan (1982) recensie

Star Trek II: The Wrath of KhanNa de release van Star Trek: The Motion Picture in 1979 verscheen 3 jaar later Star Trek II: The Wrath of Kahn. Het directe vervolg op de film, maar ook waarin het verhaal van de aflevering Space Speed een vervolg krijgt. Na de confrontatie met de superieure Kahn (Ricardo Montalban) komt de crew van de U.S.S. Enterprise opnieuw oog in oog te staan met 1 van hun meest geduchte tegenstanders.

Samenvatting van het verhaal – De crew van de U.S.S. Enterprise is flink uitgedund en het ruimtevaartuig wordt op een trainingsmissie gestuurd. Maar de ogenschijnlijke rustige missie eindigt wanneer zij worden aangevallen door het federatieschip U.S.S. Reliant. Dat nu in handen is van de wraakzuchtige Kahn. Kahn doet er alles aan om het Genesis-project in handen te krijgen om zijn vijand Admiraal James T. Kirk (William Shatner) uit te schakelen. In een bloedstollende confrontatie moet Kirk samen met zijn vaste bemanningsleden een plan bedenken om Kahn voor eens en altijd te verslaan.

Recensie – Star Trek II: The Wrath of Kahn is een solide vervolg op de eerste Star Trek-film en het is een zeer vermakelijke film waarin de focus op de actie ligt. De wraakzuchtige Kahn laat er geen gras over groeien om de U.S.S. Enterprise aan te vallen en dat leveren spectaculaire momenten op. Waarin de special effects zeer goed zijn. Zeker gezien het feit dat de film aan het begin van de jaren ’80 is gemaakt. Daarnaast is het prettig dat de volledige originele cast terugkeert. Met William Shatner in de rol van Admiraal Kirk, Leonard Nimoy als Mr. Spock, DeForest Kelley als Bones en George Takei als Mr. Sulu.

In tegenstelling tot de eerste Star Trek-film speelt het vervolg zich grotendeels aan boord de U.S.S. Enterprise en U.S.S. Reliant af en dat houdt in dat het vermaak voor een merendeel moet komen van de spectaculaire confrontatie in de ruimte en het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspelers. Dat is ook op orde en de spanning is continu aanwezig. Vooral Ricardo Montalban lijkt veel plezier te hebben in het spelen van de rol van de wraakzuchtige Kahn en het is dan ook een interessante personage die Star Trek II: The Wrath of Kahn net even iets extra’s geeft. De door Nicholas Meyer geregisseerde Science Fiction-film mag dan een stuk simpeler zijn dan het eerste deel, maar is op zijn minst net zo vermakelijk.

3.5