Spiral: From the Book of Saw

Spiral: From the Book of Saw (2021) recensie

Spiral: From the Book of SawAls een liefhebber van horrorfilms en een fan van de Saw-films die tot op heden zijn verschenen, keek ik toch met veel plezier uit naar de horrorfilm Spiral: From the Book of Saw. In 2017 leek er voorgoed afscheid te zijn genomen van de franchise met de horrorfilm Jigsaw. Maar het moge duidelijk zijn dat men nog lang niet klaar is met Jigsaw en zijn gruwelijke spelletjes en de door Darren Lynn Bousman geregisseerde film moet de aftrap zijn van een compleet nieuwe reeks.

Samenvatting van het verhaal – Detective Zeke Banks (Chris Rock) krijgt sinds hij een corrupte agent erbij heeft gelapt nog maar weinig steun van zijn collega’s. Daarom wordt de jonge detective in opleiding William Schenk (Max Minghella) aan hem gekoppeld wanneer hij de moord op zijn collega Boz moet onderzoeken. Al gauw komen Banks en Schenk op het spoor van een maniakale seriemoordenaar. Die het niet alleen gemunt heeft op politieagenten, maar ook geïnspireerd lijkt te zijn door de beruchte seriemoordenaar Jigsaw.

Recensie – Sinds Saw is het publiek regelmatig getrakteerd op bloedstollende horrorfilms. Waarin het bloed rijkelijk vloeit en onschuldige slachtoffers op gruwelijke wijze om zeep worden geholpen door een maniakale seriemoordenaar. In Spiral: From the Book of Saw wordt deze trend prima doorgezet en worden we getrakteerd op een groot aantal smerige momenten. De vallen die door de Jigsaw-imitator zijn gezet lijken veel op die we in de vorige delen zagen. Maar ze zijn weer net zo vindingrijk als luguber.

In tegenstelling tot de voorgaande films heeft Spiral: From the Book of Saw een beter uitgewerkt verhaal en is het een fijne combinatie van een onderhoudende detective-thriller en een smerige horrorfilm. Waarin Chris Rock helemaal in zijn element lijkt te zijn als de gevatte doch geplaagde detective Zeke Banks. Het goede acteerwerk draagt zeker een steentje bij aan het vermaak, maar vooral de liefhebbers van zenuwslopende en lugubere horrorfilms worden op hun wenken bediend. Spiral: From the Book of Saw is dan ook een goed begin van hopelijk een nieuwe reeks. Waarin de zowel ingenieuze als huiveringwekkende spelletjes van Jigsaw vrolijk worden voortgezet.

3