Spider-Man: Miles Morales (2020) recensie

De release van een nieuwe spelcomputer gaat altijd gepaard met een aantal nieuwe games. In de week voor de launch van de Sony PlayStation 5 werd Spider-Man: Miles Morales uitgebracht. Het directe vervolg op Marvel’s Spider-Man uit 2018, die zowel op de PlayStation 4 als op de PlayStation 5 beschikbaar is. De exclusieve titel voor de PlayStation consoles moet de potentie van de gloednieuwe PS5 laten zien, maar de grote vraag is natuurlijk of de game de hoge verwachtingen dan ook heeft waargemaakt.

Peter Parker op vakantie

In het vervolg zien we hoe Miles Morales worstelt met zijn nieuw verworven krachten die vergelijkbaar zijn met die van zijn idool Spider-Man. Peter Parker neemt de jonge Miles Morales op sleeptouw om de kneepjes van het superhelden vak te leren, maar Miles staat er in zijn eentje voor als Peter op een welverdiende vakantie gaat. New York is nu het domein van de nieuwe Spider-Man en hij moet alle zeilen bijzetten om haar inwoners te beschermen. Terwijl er een nieuwe dreiging is in de vorm van de bende Underground. Die met geavanceerde technologie terroristische aanslagen pleegt en het specifiek heeft gemunt op Roxxon Energie. De energiemaatschappij van Simon Krieger. Miles wil tot op de bodem uitzoeken waarom Roxxon het doelwit is van Underground, maar in zijn speurtocht doet hij een aantal schokkende ontdekkingen die zijn leven compleet op zijn kop zetten.

Meer focus, minder side missies

Het eerste deel, dat 2 jaar geleden werd uitgebracht, is een zeer uitgebreide game met een interessant verhaal en tientallen side missies die urenlang speelplezier garandeerde. In Spider-Man: Miles Morales ligt de focus volledig op het verhaal en zijn er slechts een handjevol secundaire missies aanwezig waarmee je de stad New York opnieuw kunt verkennen. Uiteraard zijn de digitale versies van Manhattan en de omringende wijken in de afgelopen 2 jaar nauwelijks verandert, maar op de PlayStation 5 is de stad een stuk levendiger en gedetailleerder dan in zijn voorganger. Dat maakt het verkennen een stuk leuker terwijl de besturing vertrouwt aanvoelt. Hoewel, de technologie in de nieuwe DualSense controller voor een extra dimensie toevoegt. Harde beuken voel je ook echt aankomen terwijl er subtiele trillingen zijn wanneer je in stealth-modus de vijanden te lijf gaat.

Spider-Man 1.2

De wereld van Miles Morales als superheld is nog niet zo rijk gevuld als die van Peter Parker en diens alter-ego Spider-Man. Geduchte en welbekende schurken verschijnen dan ook niet ten tonele terwijl de focus veel meer ligt op de geschiedenis van Miles en een handjevol nieuwe tegenstanders die New York onveilig maken. Door het korte verhaal en slechts een aantal side quests voelt Spider-Man: Miles Morales dan ook niet aan als een volwaardige game. Het voelt meer aan als een aanvulling op de eerste game, die niet alleen de potentie van de nieuwe PlayStation 5 laat zien, maar ook de speler weer even laat rondslingeren door New York en het laat opnemen tegen geduchte tegenstanders. Door het interessante verhaal, de vertrouwde besturing en de grafische verbeteringen, is de game van Insomniac Games zeker de moeite waard om te spelen. Ondanks dat na afloop het gevoel overheerst dat het echte vervolg op Marvel’s Spider-Man nog moet komen.

Waardering: 4 uit 5.
Spider-Man: Miles. Morales