Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) recensie

Spider-Man_-Into-The-Spider-Verse-NL-_ps_1_jpg_sd-low_Sony-Pictures-Animation-©-2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedIk geef het eerlijk toe. Toen ik voor het eerst de trailer zag van de animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Verse liep ik er niet warm voor. Hoewel ik een enorm fan ben van de Marvel-films en in het bijzonder van het personage Spider-Man. Maar na de lovende woorden van filmliefhebbers en critici op het Internet, werd ik toch nieuwsgierig naar de film van regisseurs Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman. En hoe kan je een winderige en koude zaterdagochtend beter besteden dan naar de bioscoop te gaan.

Miles Morales (Shameik Moore) is een jonge scholier die bij toeval gebeten wordt door een spin en evenals zijn held Spider-Man (Chris Pine) bijzondere krachten verwerft. Wanneer de superheld de confrontatie met zijn aartsvijand Kingpin (Liev Schreiber) niet overleeft, staat Miles voor een lastige keuze. Maar wanneer hij bezoek krijgt van verschillende Spider-personen uit andere dimensies, wordt Miles gemotiveerd om zijn nieuw verworven krachten te gebruiken om de misdaad te bestrijden en de maniakale Kingpin tot een halt toe te roepen.

Sfeervolle animaties
Spider-Man: Into the Spider-Verse heeft weinig tot geen connecties met de voorgaande films of de films uit het Marvel Cinematic Universe. Maar de makers plaatsten zorgvuldig leuke verwijzingen naar de films waarin Tobey Maguire de rol van de superheld speelt, de onlangs verschenen videogame Spider-Man en natuurlijk de recente optredens van Tom Holland in films zoals Spider-Man: Homecoming en Avengers: Infinity War. Maar het succes van de luchtige doch spectaculaire animatiefilm is grotendeels te danken aan de sfeervolle animaties die fijne herinneringen aan de comics oproepen.

Chaos
Het is dan ook een geordende chaos. Niet alleen door de uiteenlopende personages die ten tonele verschijnen. Zoals Spider-Woman (Hailee Steinfeld), Peter B. Parker (Jake Johnson), Spider-Man Noir (Nicolas Cage) en Spider-Ham (John Mulaney) die Miles helpen in zijn strijd tegen Kingpin. Maar ook door de flitsende montage, het gebruik van split screens en psychedelische kleuren, is Spider-Man: Into the Spider-Verse een heerlijke film om naar te kijken. Vermaak van de bovenste plank en een zeer aangename verrassing. Die stiekem toch ook het beste tot zijn recht kom op het grote scherm.

3.5