Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) recensie

Spider-Man_-Into-The-Spider-Verse-NL-_ps_1_jpg_sd-low_Sony-Pictures-Animation-©-2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedSpider-Man is altijd al één van mijn favoriete striphelden geweest. In honderden comics, verschillende (animatie)series en films speelt het door Stan Lee en Steve Ditko bedachte personage een hoofdrol. Na de originele trilogie met Tobey Maguire, de vermakelijke actiefilms met Andrew Garfield en Tom Holland’s optreden als de gemaskerde superheld in Captain America: Civil War, Spider-Man: Homecoming en Avengers: Infinity War, verscheen vorig jaar de animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Verse in de bioscoop. Een film waar ik toch wel sceptisch over was, maar door alle lovende woorden van de critici toch heb bezocht.

Spider-personen
Het idee dat verschillende Spider-personen in de film zouden aantreden sprak mij niet aan. Ik zie het personage als de sullige fotograaf Peter Parker en diens stoere alter-ego Spider-Man die met zijn kracht en goedaardige karakter New York een beetje veiliger probeert te maken. In de door Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman geregisseerde animatiefilm draait het vooral om de jonge scholier Miles (Shameik Moore), hoe hij gelijkwaardige superkrachten als zijn idool Spider-Man heeft verworven en hulp krijgt van verschillende Spider-personen uit andere universa om de geduchte vijand Kingpin (Liev Schreiber) tot een halt toe te roepen. Uiteraard is Peter Parker (Chris Pine) wel een onderdeel van dit gezelschap, maar hij is niet langer meer de hoofdprotagonist.

If it works, it works
Maar het lijkt goed te werken in de stijlvolle animatiefilm die naast enorm veel actie ook veel humor bevat. Het is een aangename mix in een film die geen verbinding heeft met de voorgaande Spider-Man-films en het Marvel Cinematic Universe, maar wel talrijke verwijzigingen bevat naar de comics, films en series met de superheld die tot op heden zijn verschenen. Dat zorgt wel meer dan eens voor een brede glimlach op het gezicht. Daarnaast is het visueel op orde. De animaties worden in de stijl van een stripboek op de kijker afgevuurd en door het hoge tempo is er geen moment om je te vervelen. Ook op dat vlak verrast Spider-Man: Into the Spider-Verse in positieve zin.

De moeite waard
Spider-Man: Into the Spider-Verse is dan wellicht ook één van de grootste verrassingen van het afgelopen jaar. Ik vind het zelf grappig om te ervaren dat een film waar ik helemaal geen zin in had mij toch wist te overtuigen. Ik ben inmiddels wel een fan en het smaakt zeker naar meer. Een film als deze kan prima bestaan naast de live-action films die zijn en nog worden uitgebracht, maar of er een vervolg komt valt te betwijfelen. Er zijn immers genoeg verhalen en personages om te gebruiken. De tijd zal het leren. Tot die tijd kunnen we nog eens nagenieten van Spider-Man: Into the Spider-Verse die vanaf nu verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5