Spider-Man: Homecoming (2017) recensie

Spider-Man: HomecomingEerder dit jaar verscheen Spider-Man: Homecoming in de bioscoop. Een film die mij aangenaam heeft verrast en wellicht tot een van de betere van dit jaar behoort. De geweldige combinatie van humor en actie is geweldig terwijl nieuwkomer Tom Holland de rol van studiebol Peter Parker en diens alter-ego Spider-Man geweldig speelt. Toch had ik mijn twijfels in het begin, want ik zat niet weer te wachten op een origins verhaal over hoe Peter uiteindelijk de New Yorkse superheld wordt. Maar gelukkig gooit regisseur Jon Watts het over een andere boeg.

In Captain America: Civil War zagen we de nieuwe Spider-Man al eventjes door het beeld slingeren en nu is het moment aangebroken dat een van de populairste personages van Marvel zijn eigen film krijgt. Peter (Tom Holland) is zogenaamd een stagiair van miljardair Tony Stark (Robert Downey Jr.) die de jongeling klaarstoomt om deel uit te maken van de Avengers. Maar Peter moet eerst in zijn eigen woonplaats aan de bak om te bewijzen dat hij het waard is om zichzelf een superheld te noemen.

Al gauw krijgt hij het aan de stok met Vulture (Michael Keaton). Een man die noodgedwongen het criminele pad heeft gekozen om voor zijn familie te zorgen en hij beraamt een plan om een fortuin te vergaren met het buitenaardse materiaal dat Tony Stark na de aanval van de Chitauri op New York heeft opgeslagen. Aan Spidey de taak om hem te ontmaskeren en tot een halt toe te roepen. Dat gaat gepaard met veel humor, omdat Spider-Man nog jong en roekeloos is terwijl hij op ieder vrij moment zijn smartphone checkt in de hoop dat zijn mentor hem inschakelt voor een nieuwe missie. Maar ook de actiemomenten zijn spectaculair en de kijker wordt regelmatig getrakteerd op verbluffende visuele effecten.

In Spider-Man: Homecoming lijkt alles te kloppen. Het acteerwerk is dik op orde. Zowel Tom Holland als Michael Keaton spelen fantastisch terwijl Robert Downey Jr. zo nu en dan zijn gezicht laat zien als Tony Stark en diens alter-ego Iron Man. Het is ook erg fijn om te zien dat Spidey eindelijk een onderdeel uitmaakt van het Marvel Cinematic Universe ondanks dat de rechten nog steeds in handen zijn van Sony. Laten we hopen dat de samenwerking tussen de studio’s zijn vruchten afwerpt en wij meer van de felgekleurde muurkruiper te zien gaan krijgen. Tot die tijd kunnen we genieten van een geweldige actiefilm die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en goedgevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.