Spider-Man: Far From Home (2019) recensie

Spider-Man_-Far-From-Home_ps_1_jpg_sd-low_©2019-CTMG-Inc-All-rights-reservedSpider-Man: Far From Home is de 23ste film in het Marvel Cinematic Universe, de film die fase 3 van dit universum afsluit en de vijfde film waarin Tom Holland in de huid kruipt van Peter Parker en diens alter-ego Spider-Man. Toch is het pas de tweede keer dat de jonge acteur een hoofdrol opeist als de briljante student en de geliefde superheld. In Captain America: Civil War, Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame heeft hij toch meer een bijrol. Na het succes van Spider-Man: Homecoming uit 2017 was natuurlijk de grote vraag of een tweede Spider-Man avontuur aan de hoge verwachtingen van de inmiddels verwende liefhebbers kan voldoen.

Peter Parker (Tom Holland) en zijn klasgenootjes staan op het punt om naar Europa te vertrekken voor een schoolreis, maar de verschijning van een buitengewoon monster en de superheld Mysterio (Jake Gyllenhaal) zorgt ervoor dat de voormalige leider van de Avengers Nick Fury (Samuel L. Jackson) een beroep doet op Peter. Terwijl het schoolreisje door Fury wordt gekaapt moet Peter samen met Mysterio de dreiging zien te stoppen voordat de wereld tot haar einde komt. Maar als de briljante scholier een duister geheim ontdekt staat hij er in zijn eentje voor om niet alleen zijn klasgenootjes, maar ook om de hele wereld te redden.

Afsluiter
Zoals geschreven is Spider-Man: Far From Home dan toch echt de laatste film in fase 3 van het Marvel Cinematic Universe. Met enkele subtiele verwijzingen wordt nog even gerefereerd naar de gebeurtenissen uit de laatste Avengers films, maar verder staat de door Jon Watts geregisseerde actiefilm los van het inmiddels afgeronde verhaal. Tegelijkertijd wordt de deur voor fase 4 wagenwijd opengezet en is het tegen een hoogstwaarschijnlijk aangrenzende zekerheid te schrijven dat Tom Holland wel weer zal terugkeren als de felgekleurde superheld. Wat mij betreft ook meer dan welkom gezien het feit dat de jonge acteur weer overduidelijk veel plezier heeft in het spelen van het beroemde personage.

Fijne mix
Naast het goede acteerwerk van niet alleen Tom Holland, maar ook van zijn medespelers Samuel L. Jackson en Jake Gyllenhaal, is er een fijne balans tussen de actiemomenten, grappige en zelfs dramatische momenten. Echt dramatisch wordt het echter niet en Spider-Man: Far From Home is evenals zijn voorganger een luchtige en vlotte actiefilm. Waarin verbluffende special effects en overtuigende CGI-animaties de positieve aandacht opeisen. Dat maakt Spider-Man: Far From Home een heerlijk vervolg dat naar meer smaakt. Ondanks dat het voor mij even wennen was dat een Spider-Man film zich ditmaal niet in New York afspeelt.

4

Steun Filmliefhebber.com

Wil jij weten hoe jij Filmliefhebber.com kunt steunen? Klik hier voor meer informatie.