Spider-Man: Far From Home (2019) recensie

Spider-Man_-Far-From-Home_ps_1_jpg_sd-low_©2019-CTMG-Inc-All-rights-reservedNa het sensationele slotstuk Avengers: Endgame verscheen Spider-Man: Far From Home in de bioscoop. De afsluiter van de derde fase van het Marvel Cinematic Universe waarin Peter Parker (Tom Holland) na de strijd tegen Thanos toe is aan een welverdiende vakantie. Maar Peter moet aan het werk wanneer er een nieuwe dreiging ontstaat en de mysterieuze superheld Mysterio (Jack Gyllenhaal) ten tonele verschijnt.

Peter is toe aan een welverdiende vakantie en het schoolreisje naar Europa komt dan ook precies op het goede moment. Na het verlies van zijn mentor Tony Stark (Robert Downey Jr.) heeft hij het zwaar. Hij focust zich dan ook op de rondreis door Europa waar hij dan eindelijk zijn liefde aan zijn klasgenoot MJ (Zendaya) wilt verklaren. Maar zijn plannen moeten even in de ijskast worden geplaatst wanneer Nick Fury (Samuel L. Jackson) een beroep op hem doet als er een nieuwe dreiging ontstaat. Samen met de nieuwe superheld Mysterio moet Peter als zijn alter-ego Spider-Man de strijd aangaan met reusachtige monsters die de Aarde dreigen te vernietigen.

Nog meer Spider-Man
Na de vermakelijke en luchtige actiefilm Spider-Man: Homecoming kon een vervolg niet uitblijven en het is de vijfde keer dat Tom Holland het rood-blauwe pak van spandex aantrekt. En met de nieuwe deal tussen rechthebbende Sony Pictures en Disney kan de filmliefhebber zich opmaken voor nog meer films met de populaire stripboek held. Daaronder een cross-over met Tom Hardy’s Venom. Wat mij betreft zijn deze meer dan welkom gezien het feit dat Spider-Man: Far From Home het niveau van zijn voorganger evenaart. Mede te danken aan hoe de jonge acteur de rol van de ietwat verlegen Peter Parker en diens stoere alter-ego Spider-Man invult.

Waardig vervolg
Maar Spider-Man: Far From Home dankt het succes ook aan het vlotte en bij vlagen komische verhaal en bovenal aan de fantastische special effects en de verbluffende CGI-animaties. De bombastische actiescènes waarin Spider-Man het opneemt tegen geduchte tegenstanders volgen elkaar dan ook in rap tempo op en zo is er geen moment waarop de verveling eventueel kan toeslaan. Toch heb ik wel een klein puntje van kritiek, want het is even wennen dat het verhaal zich niet in New York afspeelt. Terwijl Spider-Man toch het beste tot zijn recht komt als hij tussen de gigantische wolkenkrabbers rondslingert. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want onderaan de streep is de door Jon Watts geregisseerde actiefilm een waardig vervolg dat ook zeker naar meer smaakt.

Spider-Man: Far From Home is vanaf 13 november verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4