Spectre

Spectre (2015) Blu-ray Disc recensie

Nadat ik Spectre voor het eerst in de bioscoop zag was ik laaiend enthousiast over de door Sam Mendes geregisseerde spionagethriller. Ik keek dan ook met veel plezier uit naar de Blu-ray Disc release van de vierentwintigste James Bond film die deze week op de markt is verschenen. Toen ik het schijfje eenmaal in huis had ging ik er eens lekker voor zitten. Ondanks dat de film nog vers in het geheugen zit, want Spectre is waanzinnig en een van de betere Bond films die ik heb gezien. En ik ben nog steeds enorm enthousiast nu ik de film voor een tweede keer heb gezien.

Daniel Craig keert voor de vierde keer terug om opnieuw in de huid te kruipen van de decadente Britse spion James Bond, die na zijn stunt in Mexico Stad door M (Ralph Fiennes) op non-actief wordt gezet. Maar er is wel iets meer voor nodig om de geheime agent aan banden te leggen. Een geheime videoboodschap uit het verleden motiveert Bond om zijn speurtocht naar de geheime organisatie SPECTRE voort te zetten en dan in het bijzonder de leider Franz Oberhauser (Christoph Waltz).

In zijn zoektocht naar Oberhauser krijgt Bond hulp van de beeldschone Madeleine Swann (Léa Seydoux), die niet alleen belangrijke informatie over SPECTRE bezit, maar ook een appeltje te schillen heeft met de mysterieuze leider van de wereldwijd opererende organisatie. Ze slaan de handen ineen om de aanwijzingen te volgen en met hulp van kwartiermeester Q (Ben Whishaw) en M’s secretaresse Moneypenny (Naomie Harris) komen ze steeds dichterbij de waarheid. Maar met de meedogenloze huurmoordenaar Hinx (David Bautista) op de hielen is het een lastige opgave om de missie te volbrengen.

De balans tussen het verhaal en de spectaculaire actiescènes is uitstekend. Het verhaal is ook allesbehalve ingewikkeld om te volgen terwijl de kijker getrakteerd wordt op spannende fragmenten waarin Bond het aan de stok krijgt met de huurmoordenaars van de geheime organisatie. Zijn zoektocht naar Oberhauser en diens organisatie brengt Bond naar alle uithoeken van de wereld, zoals Mexico Stad, Oostenrijk en Rome en op iedere locatie staat hem een aangename of onaangename verrassing te wachten. Het leuke aan Spectre is dat de filmmakers de stijl van de oude Bond films combineert met een frisse blik op het in elkaar zetten van een zeer vermakelijke spionagethriller.

Oké, soms heb ik het gevoel dat ik naar iets kijk dat ik al heb gezien, maar dat is nog geen reden om te stellen dat Spectre niet vernieuwend is. Het zorgt juist voor fijne herinneringen en het zijn ook de momenten waar je als liefhebber van de ruim vijftig jaar oude franchise op zit te wachten. En door de inbreng van moderne technologie, zoals het ‘Smart Blood’ dat Bond krijgt ingespoten zodat zijn werkgever hem ten alle tijden kan volgen en het spionageprogramma dat het 00-programma moet vervangen, en de hypermoderne Aston Martin DB10 vol met vernuftige gadgets, zorgt men voor vernieuwing. En dat terwijl Bond nog steeds het liefst en pilsje in plaats van een martini achterover slaat en zijn overlevingsinstincten in plaats van zijn arsenaal aan gadgets moet gebruiken om iedere uitzichtloze situatie te overleven.

Zo wordt het oude met het nieuwe gecombineerd terwijl het acteerwerk van de hoofdrolspelers meer dan op orde is. Daniel Craig speelt de rol van James Bond opnieuw voortreffelijk terwijl Léa Seydoux de perfecte keuze is om in de huid te kruipen van de vierentwintigste Bondgirl Madeleine. David Bautista is een indrukwekkende verschijning en hij heeft dan ook weinig tekst. Zijn lichaamshouding en mimiek spreken boekdelen en hij is dan ook een uitstekende keuze om de rol van huurmoordenaar Hinx te spelen. En dan hebben we nog Christoph Waltz. Ik ben een ontzettende fan van deze acteur die nu al meerdere keren heeft bewezen dat de rol van de schurk hem op het lijf is geschreven en hij speelt de rol van de iconische Bondschurk Franz Obrhauser dan ook geweldig!

Mooie locaties, een beeldschone Bondgirl, overtuigend acteerwerk en een prima verhaal. Spectre voldoet nog steeds aan alle hoge verwachtingen en deze film is naar mijn bescheiden mening nog steeds een van de betere Bond films die ik ooit heb gezien. Toch voelt de film aan als een afsluiter van een tijdperk waarin Craig 4 keer de rol van James Bond speelde en ik ben dan ook benieuwd of we hem over een paar jaar terugzien in de vijfentwintigste film in de franchise. Dat blijft nog even speculeren, maar ik hoop het wel. In ieder geval zie ik Christoph Waltz graag terugkeren als Bond’s aartsvijand. Tot die tijd kunnen we genieten van Spectre die op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt is verschenen.

De kwaliteit van het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p te zien is, is uitstekend te noemen. Het beeld is haarscherp en vol van kleur hoewel ik in het begin even moest wennen aan de warme kleuren die een beetje onnatuurlijk overkomen. Maar dat heeft ook alles te maken met de setting. In Oostenrijk, waar vooral grauwtinten en de sneeuwoppervlakten de aandacht opeisen, is het goed te zien dat dit meer dan een uitstekende transfer is. Het geluid staat in een DTS HD Master Audio 7.1 geluidsspoor op de Blu-ray Disc en deze soundtrack klinkt subliem. De balans tussen het hoog en laag is dik op orde. Er zijn ook een aantal extra’s aanwezig.

In de circa 20 minuten durende documentaire Spectre: Bonds grootste openingsscène krijg je als kijker meer informatie over het tot stand brengen van de openingsscène in Mexico Stad waar niet alleen een parade, maar ook de verbluffende helikopterstunts de aandacht opeisen. In een zestal videoblogs komen de filmmakers en acteurs aan het woord die verschillende aspecten van de film behandelen. Daarbij wordt even stilgestaan bij de auto’s die in Spectre te zien zijn, het Guinness Wereldrecord dat met de gigantische explosie gevestigd is en de soundtrack. Deze insights worden aangevuld met een fotogalerij en verschillende trailers die in aanloop naar de bioscooprelease van Spectre werden vertoond. Een iets langere (of extra) documentaire had de schijf niet misstaan, maar onder aan de streep kan ik niets anders concluderen dan dat 20th Century Fox een zeer nette Blu-ray Disc op de markt heeft gebracht.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.