Spawn (1997) recensie

Waardering: 2.5 uit 5.
Spawn (1997) on IMDb

Genre: Actie, Drama, Horror | Speelduur: 96 minuten | Regie: Mark A.Z. Dippé | Cast: Michael Jai White, John Leguizamo, Martin Sheen

Het jaar 1997 was misschien wel het jaar van Spawn. Een stripfiguur dat door Todd McFarlane is gecreëerd en in 1992 debuteerde in een comic. In 1997 verscheen niet alleen de geprezen animatieserie met de antiheld in de hoofdrol, maar er verscheen ook een live-action verfilming. Met Michael Jai White in de hoofdrol. En Spawn is een film die absoluut behoort tot één van mijn ‘Guilty Pleasures’.

Huurmoordenaar Al Simmons belandt in de hel als hij door zijn werkgever Jason Wynn (Martin Sheen) wordt verraden en vermoord. Maar hij krijgt een kans om terug te keren naar de Aarde als Spawn. De beoogde leider van het leger van Malebolgia die de macht wilt grijpen. Maar Spawn gebruikt zijn nieuw verworven krachten om wraak te nemen op zijn moordenaars. Tot groot ongenoegen van Malebolgia en zijn trouwe volgeling Violator (John Leguizamo). Die eveneens naar de Aarde wordt gestuurd om Spawn in het gareel te houden.

Duistere antiheld

Michael Jai White is niet de beste acteur die er is, maar hij was een logische keuze om in de huid te kruipen van de getergde Al Simmons en zijn alter-ego Spawn. Ondanks dat is het personage Spawn een karakter met een duister verhaal. Dat in de live-action verfilming niet helemaal lekker uit de verf komt. Des te meer in de animatieserie die naast al het geweld en huiveringwekkende taferelen ook meer diepgang heeft. In de door Mark A.Z. Dippé geregisseerde actiefilm ligt de focus veel meer op de inmiddels zwaar gedateerde special effects en de actiemomenten.

Clownie

John Leguizamo speelt daarentegen een zeer goede rol als Clown. Een afzichtelijk wezen en een trouwe volger van Malebolgia. De leider van de hel die een leger creëert om de macht over de Aarde te kunnen grijpen. Met een behoorlijke dosis gitzwarte humor probeert Clown Spawn te overtuigen dat hij zijn wraakgevoel moet gebruiken om het leger van Malebolgia aan te voeren. Maar Spawn’s eigenzinnigheid zorgt ervoor dat hij geen gehoor geeft aan dat bevel. Dat resulteert in een confrontatie met Violator.

Goed fout

Spawn is het beste te omschrijven als een goed foute actiefilm. Een vermakelijke no-brainer om een zak chips bij open te trekken. De gotische sfeer uit de comics is ook aanwezig in de film en met behulp van goede make-up effecten ziet Spawn er ontzettend tof uit. Desalniettemin schiet de film ook op veel vlakken tekort en is deze niet te bestempelen als één van de betere comicverfilmingen die tot op heden zijn verschenen. Maar er komt een herkansing nu bedenker Todd McFarlane heeft aangekondigd dat er een reboot komt waarin Jamie Foxx de rol van Al Simmons en diens duistere alter-ego op zich gaat nemen.