Space Jam (1996) recensie

Space JamIk ben opgegroeid met leuke tekenfilms. Destijds was ik al verslaafd aan de televisie en ik had videobanden vol met tekenfilmpjes van figuren zoals Bugs Bunny, Daffy Duck en Road Runner. In 1996 besloot men om Space Jam te maken. Een combinatie van live-action en animatie die een breed publiek moest aanspreken. Als hoofdrolspeler werd de legendarische basketbalspeler Michael Jordan gestrikt met als resultaat een mierzoete familiefilm waarin de held van de Chicago Bulls en de Looney Tunes de handen ineen slaan.

Als kleine en geniepige buitenaardse wezentjes van Moron Mountain naar de aarde komen om de Looney Tunes gevangen te nemen, besluit de altijd wijze Bugs Bunny om hen uit te dagen voor een partijtje basketbal. Als de Looney Tunes winnen hoeven zij niet naar Moron Mountain om het publiek te entertainen, maar als ze verliezen zijn ze gedoemd tot eeuwige slavernij. Maar met de atletische uitstraling van een visstick voorzien Bugs, Daffy en hun vriendjes geen problemen. Totdat de wezentjes transformeren in de Monstars. Een team van professionele basketbalspelers die zonder problemen de Looney Tunes in de pan hakken.

Daarom schakelt Bugs ook de hulp in van Michael Jordan om de Monstars weerstand te kunnen bieden en het lot in eigen handen te nemen. Michael is op zijn beurt aan het genieten van zijn pensioen terwijl zijn poging om professioneel honkbal te spelen compleet mislukt. Om aan de stress en zijn irritante assistent Stan (Wayne Knight) te ontsnappen, besluit Michael om de Looney Tunes te helpen. Maar lukt het hem om in zijn eentje een heel team van monsters te verslaan! In een grappige doch zoetsappige film wordt dat al snel duidelijk.

Space Jam is vooral grappig en onzinnig. Zoals de tekenfilmpjes van de Looney Tunes waarin vrijwel alles mogelijk is. Door een combinatie van goede doch gedateerde special effects en een luchtig verhaal, heeft regisseur Joe Pytka het voor elkaar gebokst om een vermakelijke film te produceren. Ondanks dat er diepgang en emotie ontbreekt en het einde enorm voorspelbaar is. Zeker de kleintjes zullen genieten van de grappen en grollen van Porky Pig, Coyote en Marvin The Martian, maar ook de ouders zullen wel een enkele keer moeten glimlachen om deze onzinnige film.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL