South Park – Seizoen 23 (2019) recensie

Al sinds 1997 wordt South Park uitgezonden. Een animatieserie die bekendstaat om de simpele animatie-stijl, het grove taalgebruik en de kritiek op de actualiteiten in de samenleving. Dat de door Trey Parker en Matt Stone bedachte reeks dan ook veel in opspraak is geweest, is niet zo vreemd. Ruim 20 jaar later en ruim 300 afleveringen verder, is South Park zijn kracht nog niet verloren. En ook in het 23ste seizoen van de serie, die sinds kort verkrijgbaar is in een stijlvolle 2-disc DVD box, gaat het er weer pittig aan toe.

Tegridy farms

Het 23ste seizoen van South Park speelt zich grotendeels af op Tegridy Farms. Waar Randy nog altijd wiet teelt en op slinkse wijze de inwoners van het kleine bergdorpje cannabis aansmeert. Samen met zijn compagnon Towelie. Terwijl de vriendjes Stan, Kyle, Kenny en Cartman de opdracht krijgen om poep te stelen in ruil voor een exemplaar van de videogame Jedi: Fallen Order, South Park in zijn greep wordt gehouden door de Mexican Joker, Randy in China ontdekt dat de regering Winnie de Poeh heeft opgesloten en Scott Malkinson stapelverliefd wordt op een nieuw meisje op school wanneer hij ontdekt dat zij evenals hem diabetes heeft.

Full throttle

In 10 afleveringen van circa 22 minuten gaan alle remmen los en niets of niemand wordt gespaard. Felle kritiek op de Chinese regering en diens censuur en het schrikbewind van Donald Trump, het seksueel misbruik door Harvey Weinstein en het emigratiebeleid van de Verenigde Staten, komen allemaal aan bod. Evenals de felle kritiek op Black Lives Matters wanneer de bedenkers een blank personage laten omkomen en suggereren dat niemand hier zich om bekommerd, omdat het geen Afro-Amerikaans personage is. En uiteraard gaat het allemaal gepaard met gitzwarte humor en grof taalgebruik. Zoals we dat van South Park gewend zijn.

Storyline

Hoewel het nog altijd wennen is dat South Park tegenwoordig een verhaallijn heeft, is het 23ste seizoen weer enorm vermakelijk en grof. De satire spat er weer van af en blij vlagen rollen de tranen over de wangen van het lachen. Mits je de humor kan waarderen en in alle eerlijkheid wordt het randje van de goede smaak razendsnel opgezocht en zelfs meerdere malen lichtelijk overschreden. Dat neemt niet weg dat het einde nog lang niet in zicht is, want het contract met Comedy Central loopt sowieso door tot en met seizoen 26. Naar mijn mening een goede zaak, want als fan van het eerste moment kijk ik nu alweer reikhalzend uit naar het 24ste seizoen.

Waardering: 4 uit 5.