Soul

Soul (2020) recensie

SoulDe Disney Pixar animatiefilm Soul werd in het afgelopen jaar het ‘slachtoffer’ van het coronavirus. Want door het sluiten van de bioscopen werd de planning van The Walt Disney Company flink overhoop gehaald. Dat eerder al resulteerde in een vervroegde home entertainment release van Mulan, maar ook Soul werd rechtstreeks op het streamingplatform Disney+ uitgebracht. Deze keer zonder een belachelijke additionele prijs om eerder toegang tot de film te kunnen krijgen.

Joe (Jamie Foxx) is een muziekleraar die er al jaren van droomt om als Jazzmuzikant op te treden. Maar het noodlot slaat toe als hij door zijn vreugde dat hij eindelijk zijn kans op het podium krijgt in een put valt. Joe komt terecht in het hiernamaals waar hij op het nippertje aan het definitieve einde weet te ontsnappen en in het Grote Hiervoormaals belandt. Waar hij de taak krijgt om de oude ziel 22 (Tina Fey) klaar te stomen om naar de Aarde te gaan. Maar Joe gaat ook driftig op zoek om zelf naar zijn lichaam terug te keren.

Voor een animatiefilm behandelt Soul een zwaar thema. Het gaat over de dood of liever gezegd over het leven. Belangrijke vragen die de mens zich al jaren afvragen komen aan bod. Wat is ons doel en wat is het doel van het leven? En wat is er na de dood? De animatoren van Soul weten een uitstekend beeld te scheppen van het hiernamaals en de wereld voor het definitieve einde. Dat iets abstracter dan het Aardse leven is geanimeerd. Met kleurrijke personages die de ziel van Joe begeleiden in zijn nieuwe taak als mentor van de eeuwenoude ziel 22.

Ondanks het beladen thema is Soul ook enorm grappig. Zielteller Terry (Rachel House) is vastberaden als door het vertrek van Joe zijn telling niet klopt en er alles aan doet om de fout te herstellen. Dat leveren humoristische momenten op terwijl het ook enorm grappig is wanneer Joe en 22 naar de Aarde terugkeren en samen knotsgekke avonturen beleven als de Jazzmuzikant en een zwaarlijvige knuffelkat. Maar ook het personage Moonwind, dat zijn tijd grotendeels doorbrengt in de Zevende Hemel, is enorm grappig. Mede te danken aan hoe televisiepresentator Graham Norton de stem van het karakter heeft ingesproken.

Soul is dan ook een film die veel te bieden heeft. Er is humor en drama. Het ene moment rollen de tranen over je wangen van het lachen terwijl er op het andere moment verdriet is. Dat maakt Soul niet alleen een prachtige film, maar ook één van de betere Disney Pixar films van de afgelopen jaren. Niet alleen op het gebied van het mooie verhaal, maar ook de animaties en het acteerwerk zijn verbluffend. Een film die vermaakt en ontroert. Maar bovenal de boodschap brengt dat het leven kort is en dat je van iedere minuut moet genieten.

4.5