Sons of Anarchy – Seizoen 2 (2009) recensie

Sons of AnarchySons of Anarchy is enorm verslavend. Ik schreef dat al eerder in mijn recensie van het eerste seizoen. De afleveringen van circa 50 minuten jaag ik er in een rap tempo doorheen. Het is pakkend, meeslepend en bij vlagen zelfs spectaculair. Een veelzijdige serie die je op het puntje van je stoel houdt. Na een sterk eerste seizoen pakken de makers goed door om de kijker ook in het tweede seizoen aan de buis te kluisteren. Met een sterk vervolg waarin de motorclub Sons of Anarchy te maken krijgt met een nieuwe vijand.

Na de dood van Donna is de club verdeeld. De gemoederen onderling lopen hoog op terwijl het schuldgevoel bij een aantal leden toeneemt. Niet alleen Ope (Ryan Hurst) zint op wraak, maar ook de club’s VP Jax (Charlie Hunnam) is vastberaden om de waarheid boven water te halen. En dat terwijl de Sons te maken krijgen met een invasie van The League of American Nationalists. Charming gaat gebukt onder een golf van misdaden waar LOAN-leider Zobelle (Adam Arkin) en zijn rechterhand Weston (Henry Rollins) verantwoordelijk voor zijn. Met als doel om de Sons of Anarchy uit het plaatsje te verdrijven.

Full throttle
Het eerste seizoen van Sons of Anarchy mag gezien worden als een fijne opwarmer. Een voorbereiding op wat de kijker nog te wachten staat in de vervolgseizoenen. Sons of Anarchy – Seizoen 2 is dan ook een stuk harder en wellicht grimmiger dan het eerste seizoen. Nu de sleutelfiguren bekend zijn en de kijker een band mee heeft opgebouwd met de hoofdpersonages, trappen de makers het gas vol in. Met als resultaat nog meer spanning en sensatie. Dat overigens niet ten koste gaat van het verhaal dat nog steeds goed in elkaar steekt en zeer onderhoudend is.

Topkwaliteit
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik binnen een zeer korte periode een fan ben geworden van de serie. Mede te danken aan de uitstekende balans tussen het drama, spanning en de actie. Maar ook aan het meer dan voortreffelijke acteerwerk van hoofdrolspelers Charlie Hunnam, Ron Perlman en Katey Sagal die ook voor het tweede seizoen terugkeren als de opvliegerige Vice-President Jackson, motorclub-leider Clay Morrow en diens bemoeizuchtige vrouw Gemma. Waar ook geschreven moet worden dat acteurs zoals Tommy Flanagan, Maggie Siff, Dayton Callie en Kim Coates waardevol zijn in het vertolken van belangrijke bijrollen. Het zorgt ervoor dat Sons of Anarchy omschreven mag worden als een serie van topkwaliteit met een tweede seizoen dat wellicht nog sterker is dan zijn voorganger.

5

Conclusie

Het tweede seizoen van Sons of Anarchy is nog beter en sterker dan het eerste seizoen.