Sons of Anarchy – Seizoen 1 (2008) recensie

Sons of AnarchySons of Anarchy is een serie die al een poosje op mijn lijstje staat, maar tot voor kort kwam ik er telkens niet aan toe. Een groot pluspunt is dat je genoeg tijd hebt om zoiets te kijken als je slecht kunt slapen. Onlangs begon ik dus met de door Kurt Sutter bedachte serie en dat ik er gelijk 5 afleveringen doorheen jaagde zegt wel iets over de kwaliteit. Sons of Anarchy is zeer verslavend en ik hoef mij voorlopig niet te vervelen. Gezien het feit dat de complete reeks (nog) op Netflix staat.\

Sons of Anarchy draait om de gelijknamige motorclub die onder leiding van President Clay Morrow (Ron Perlman) zich veelzijdig inzet voor het kleine stadje Charming in Californië. Soms voor eigen gewin, maar ook om te voorkomen dat criminele organisaties drugs verhandelen en de lokale bewoners onder druk zetten. Sommigen zien hen dan ook als helden terwijl anderen de motorclub graag ziet vertrekken. Te wijten aan het feit dat de SOA zich veelvuldig schuldig maakt aan illegale wapenhandel en allianties sluit met rivaliserende misdaadorganisaties zoals de Mexicaanse Mayans en de schietgrage The 9’ers.

Hechte familie
Ondanks dat ik geen enkel benul heb van wat het inhoudt om lid te zijn van een motorclub, laten de makers de kijker doen geloven dat het een hechte familie is. De onderlinge banden tussen de leden staat dan ook centraal en door het uitstekende acteerwerk van Ron Perlman als de imponerende leider Clay, Katey Sagal als diens doortastende echtgenote Gemma en Charlie Hunnam als haar vastberaden zoon Jax, is de serie zeer onderhoudend te noemen. De leden gaan voor elkaar door het vuur en steunen elkaar in iedere ogenschijnlijk uitzichtloze situatie. Elke aanval op een lid of de club resulteert dan ook in een genadeloze vergeldingsactie.

Uitstekende combinatie
Sons of Anarchy is dan ook meer dan een sterk drama, want er gebeurt van alles. Bloederige schietpartijen met soms een fatale afloop en zenuwslopende momenten als de SOA in de hoek gedreven worden, zijn dan ook in overvloed aanwezig. Terwijl het ook ieder moment genieten is van de ronkende motoren als de Sons door de straten van Charming rijden en als het incidentele gestuntel van één van de aspirantleden voor meer dan een glimlach op het gezicht zorgt. Het ijzersterke begin belooft nog een aantal mooie weken waarin ik de overige 6 seizoenen ga verslinden en ik heb er nu al zin in. Een serie zo pakkend als Sons of Anarchy kom je tegenwoordig en spijtig genoeg te weinig tegen.

• Serie
5