Sonic-OV-_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Paramount-Pictures-and-Sega-of-America-Inc-All-Rights-Reserved

Sonic the Hedgehog (2020) recensie

Sonic-OV-_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Paramount-Pictures-and-Sega-of-America-Inc-All-Rights-ReservedIk kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren dat mijn ouders mij als een klein jongetje meenamen naar de gigantische Toys “R” Us in Utrecht. Nog niet wetende dat ik een paar uur later Sonic the Hedgehog op de SEGA Megadrive II zou spelen. Waar voor veel leeftijdsgenoten Super Mario de eerste kennismaking met de spelcomputer was, is Sonic the Hedgehog dat voor mij. Ik ben dan ook een enorme fan van Sonic en de avonturen die hij heeft beleefd. Helaas maken ze nauwelijks nog goede games met het personage in de hoofdrol, maar hij is wel te zien in een vermakelijke live-action verfilming van regisseur Jeff Fowler die sinds kort te huur is.

Tom (James Marsden) is zijn saaie baan als de lokale sheriff van een klein dorpje meer dan zat en hij is van plan om naar San Francisco te verhuizen. Maar dan ontmoet hij Sonic (Ben Schwartz). Een razendsnelle egel die niet alleen van een andere planeet komt, maar ook kan praten. Hij heeft Tom zijn hulp hard nodig als Sonic zijn magische ringen verliest en Tom besluit tegen beter weten in om zijn nieuw verworven vriend te helpen. Niet wetende dat hij wordt meegesleurd in een explosieve zoektocht naar de ringen terwijl de ietwat krankzinnige Dr. Robotnik (Jim Carrey) Sonic op de hielen zit.

Sonic komt tot leven

Sonic is misschien wel net zo iconisch als Super Mario en het personage van SEGA speelt sinds de jaren ’80 en ’90 in verschillende games en animatieseries een hoofdrol. Dit jaar kwam hij tot leven in de actiekomedie Sonic the Hedgehog. Een vermakelijke film die vorig jaar werd uitgesteld door de heftige kritiek op het uiterlijk van de supersonische egel. Maar de makers hebben zich goed revancheert door het uiterlijk drastisch aan te passen en Sonic meer te laten lijken op het personage zoals we dat kennen. De film roept dan ook fijne herinneringen op. Naar een tijdperk waarin ik uren achter de televisie kroop om met Sonic zoveel mogelijk ringen te verzamelen en geduchte vijanden zoals Dr. Robotnik te verslaan. In grote lijnen is dat tevens het flinterdunne verhaal van de film.

Vermakelijk

Het flinterdunne verhaal is niet storend te noemen, want het avontuur is zowel explosief als grappig. James Marsden speelt de rol van Sonic’s reismaatje Tom prima, maar het is Jim Carrey die de aandacht opeist door het maffe personage Dr. Robotnik uitstekend tot leven te brengen. Zoals we dat van de acteur gewend zijn zorgt hij voor enorm veel humor, maar ook de dubbelzinnige oneliners zorgen ervoor dat Sonic the Hedgehog niet te kinderachtig is en voor zowel een jonger als ouder publiek geschikt is. Het is dan ook een film die met een korte speelduur van net iets meer dan 90 minuten lekker wegkijkt en zeker uitblinkt in verbluffende visuele effecten. Sonic the Hedgehog smaakt dan ook zeker naar meer en gezien het feit dat er in de after credits scène een oude bekende opduikt gaat dat vervolg er wel komen.

Blu-ray Disc

Sonic The Hedgehog is vanaf 1 juli 2020 verkrijgbaar op (4K UHD) Blu-ray Disc en DVD. Het beeld dat in 1080p en in het formaat 2.39:1 op de Blu-ray Disc staat is haarscherp en vrij van storende factoren zoals ruis. Het geluid staat in Dolby Atmos op de schijf en klinkt geweldig! Het geluidsspoor bevat een mooi gedoseerd laag en heldere klanken die de film echt tot leven brengen. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar door regisseur Jeff Fowler en stemacteur Ben Schwartz, verwijderde scènes, bloopers, de muziekvideo “Speed me up” en specials zoals Around the World in 80 Days, For the Love of Sonic, Building Robotnik with Jim Carrey, The Blue Buy: Origins of Sonic en Sonic on set.

Waardering: 3.5 uit 5.