Sonic The Hedgehog 2 (2022) review

Ongeveer 2 jaar geleden verscheen de eerste live-action verfilming van het populaire personage Sonic The Hedgehog. De razendsnelle blauwe egel die in de computerspellen van fabrikant SEGA op zoek gaat naar gouden ringen en het opneemt tegen gevaarlijke tegenstanders, zoals Dr. Robotnik. En het universum van Sonic bestaat uit veel meer kleurrijke personages. Een aantal van deze personages maken hun opwachting in het vervolg Sonic The Hedgehog 2. Dat ook te verwachten was gezien het feit dat we tijdens de end credits van zijn voorganger al een glimp mochten opvangen van één van de karakters.

In het vervolg probeert Sonic zijn krachten te gebruiken om mensen de helpende hand toe te reiken, maar hij is eigenlijk een held van niets. Ondanks dat het hem wel lukt om mensen te helpen, belandt hij telkens van de ene in de andere uitzichtloze situatie. Wanneer de geniepige Dr. Robotnik terugkeert naar de Aarde en deze keer de handen ineen slaat met de wraakzuchtige Echidna Knuckles, moet Sonic zich van zijn beste kant laten zien. Gelukkig hoeft hij niet in zijn eentje het op te nemen tegen zijn vijanden en hij krijgt dan ook hulp van de vriendelijke en sluwe vos Tails.

Het vervolg op Sonic The Hedgehog duurt een stuk langer en het verhaal heeft dan ook iets meer om het lijf. Jim Carrey speelt weer op geweldige en komische wijze de rol van Sonic’s aartsvijand Eggman en als hij een manier vindt om terug te keren naar de Aarde moet de supersonische egel zijn dagen als superheld ‘Blue Justice’ vaarwel zeggen om het tegen hem op te nemen. Dr. Robotnik komt tot de ontdekking dat zijn nieuw verworven vriend Knuckles op zoek is naar de machtige mega emerald en de magische steen is iets waar de sluwe vijand wel oren naar heeft.

Op verschillende locaties in de wereld gaat Sonic samen met zijn nieuwe vriend Tails de strijd aan met Eggman en Knuckles en het leveren leuke actiemomenten op waarin de kleurrijke personages met behulp van verbluffende CGI op het scherm zijn getoverd. Op visueel vlak valt er dan ook niets aan te merken op de door Jeff Fowler geregisseerde actie komedie waarin het boegbeeld van het computermerk SEGA een nieuw avontuur beleeft. En dat de koek nog niet op is moge duidelijk zijn, want ook in de end credits van Sonic The Hedgehog 2 vangen we een glimp op van een nieuw en bekend personage dat hoogstwaarschijnlijk in het nog te verschijnen derde deel zijn opwachting gaat maken.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?