Son of Saul (2015) Blu-ray Disc recensie

Son of SaulIk heb zelden zoveel moeite gehad met het beoordelen van een film. Saul Fia, die bij het grote publiek bekend is als Son of Saul, is een afgrijselijk oorlogsdrama dat allesbehalve mooi, aantrekkelijk en vermakelijk is. Het is een confronterend verslag van de wijze waarop de Nazi’s en de tot Sonderkommando veroordeelde gevangen van het concentratiekamp Auschwitz tijdens de holocaust te werk zijn gegaan hoewel de kijker grafische beelden van deze afschuwelijke gebeurtenissen blijft bespaard. Desalniettemin is Son of Saul confronterend en ontroerend, want ook zonder dat het in beeld wordt gebracht weet je als kijker precies wat er zich allemaal afspeelt.

Als kijker kijk je de gehele film mee over de schouders van hoofdpersonage Saul die op een indrukwekkende wijze wordt gespeeld door Géza Röhrig. De camera is nooit meer dan een armlengte van de rug van Saul verwijderd en bijna alle gebeurtenissen die zich rondom Saul afspelen komen nauwelijks of wazig in beeld. Maar het gekrijs en gekreun van de Joodse gevangenen, de stalen deur van de gaskamer die in het slot valt en de schoten die in de verte worden afgevuurd spreken boekdelen! Er zijn haast geen woorden nodig om dit verhaal te vertellen, want de lichaamstaal van de terneergeslagen en machteloze Sonderkommando Saul zegt al genoeg.

Door een gebrek aan dialogen, een soundtrack en beelden is het soms wel moeilijk in te schatten wat er op dat moment precies gaande is en daar zit dan ook de kracht van deze film. Het voelt aan alsof je zelf in het kamp aanwezig bent en dat gevoel is angstaanjagend. Ook de angst van Saul is voelbaar, want hij weet als geen ander dat zijn dagen zijn geteld. Het enige dat hem op de been houdt is het lijk van een jongetje dat hij als zijn eigen zoon beschouwd. Hij doet er dan ook alles om het jongetje te verbergen zodat hij hem een fatsoenlijke begrafenis kan geven. Het is hartverscheurend om te zien hoe Saul zich ontfermt over het jongetje en wat hij er niet voor over heeft om in zijn missie te slagen.

Ik heb echt niet eerder zoveel moeite gehad om de juiste woorden te vinden om te kunnen omschrijven wat een film met mij doet. Son of Saul is allesbehalve een vermakelijke film en ook niet te vergelijken met eerder verschenen films die over de holocaust gaan. De door László Nemes geschreven en geregisseerde film is uniek in zijn soort. Zwaarmoedig, beladen en confronterend, maar naar mijn mening wel een film die je MOET zien.

De film is sinds 8 april verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en de laatstgenoemde versie is een nette release. Zowel het beeld als het geluid is lastig te beoordelen, omdat het beeld – dat in het formaat 1.37:1 en in 1080p op de schijf staat – vaak onscherp en korrelig is. Dit is opzettelijk gedaan om de authenticiteit van het gedateerde beeld te borgen. Het DTS-HD MA geluidsspoor is eveneens lastig te beoordelen, omdat de film weinig geluid bevat. Het bonusmateriaal bestaat uit een verwijderde scène, audiocommentaar van de regisseur en editor Matthieu Taponier en de Hongaarse kortfilm Türelem van László Nemes.

Met dank aan Cinéart voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 thoughts to “Son of Saul (2015) Blu-ray Disc recensie”