Solo_-A-Star-Wars-Story_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Lucasfilm-Ltd-TM-All-Rights-Reserved

Solo: A Star Wars Story (2018) recensie

Solo_-A-Star-Wars-Story_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Lucasfilm-Ltd-TM-All-Rights-ReservedVandaag was het dan eindelijk zover! De veelbesproken Science Fiction film Solo: A Star Wars Story ging in première. Goed nieuws voor de liefhebbers van Star Wars hoewel ik toch enigszins sceptisch was. Niet alleen door het feit dat ik teleurgesteld was in de laatste Star Wars film The Last Jedi, maar ook door het feit dat er een nieuwe acteur is die in de huid kruipt van de goedaardige smokkelaar en kapitein van het iconische ruimteschip de Millennium Falcon. Maar na het zien van het door Ron Howard geregisseerde spektakel mag ik met een gerust hart concluderen dat de film een topper is.

Harrison Ford wordt zeker gemist, maar Alden Ehrenreich weet de rol van een jonge Han Solo zich eigen te maken en speelt deze dan ook vol overtuiging. Solo: A Star Wars Story draait om de jonge jaren van de talentvolle piloot in een periode dat er onrust heerst in het heelal. Het keizerrijk is nadrukkelijk aanwezig en Han moet vluchten voor gevaarlijke onderwereldfiguren die hij probeert te belazeren. Door zijn vluchttocht komt hij niet alleen in aanraking met ervaren misdadigers zoals de doortrapte Beckett (Woody Harrelson) en Dryden Vos (Paul Bettany), maar kruizen zijn paden ook met die van de strijdlustige Chewbacca (Joonas Suotamo), de charmante gokker Lando Calrissian (Donald Glover) en zijn jeugdliefde Qi’Ra (Emilia Clarke).

Zo zien we hoe Han zijn dagen doorbracht voordat hij zich aansloot bij de rebellen in de strijd tegen het keizerrijk en het verschaft meer achtergrondinformatie over wie hij daadwerkelijk was. Solo: A Star Wars Story leunt misschien wel enorm veel op nostalgie, maar dat mag zeker niet als minpunt worden gezien. Het tovert meer dan een glimlach op het gezicht. Evenals de bij vlagen komische fragmenten die ook in de originele Star Wars saga nadrukkelijk aanwezig waren. Het voelt vertrouwt aan en zaken zoals de herkenbare soundtrack met geleende symfonieën van John Williams en het weerzien met oude bekenden dragen daar ook een steentje aan bij. Evenals dat heerlijke jaren ’80 sfeertje dat aanwezig is.

De ouderwetse displays, het iconische schaakbord aan boord de Falcon en talrijke subtiele verwijzigingen naar de films die we inmiddels kennen, dienen als een hommage aan de populaire franchise die al meer dan 40 jaar jonge en oude liefhebbers vermaakt terwijl de uitstekende special effects en CGI animaties het veeleisende publiek laten smullen van spectaculaire en spannende fragmenten. Die dan ook in overvloed aanwezig zijn, maar het interessante verhaal geen seconde in de weg zitten. Een goede balans in een zeer amusante Science Fiction epos die naar meer smaakt. Wat mij betreft zijn de eventuele vervolgdelen waar nu over gesproken wordt dan ook meer dan welkom als men de kwaliteit van Solo: A Star Wars Story kan borgen.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com