Solo_-A-Star-Wars-Story_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Lucasfilm-Ltd-TM-All-Rights-Reserved

Solo: A Star Wars Story (2018) recensie

Solo_-A-Star-Wars-Story_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Lucasfilm-Ltd-TM-All-Rights-ReservedEr is inmiddels al veel gezegd en geschreven over Solo: A Star Wars Story die eerder dit jaar in de bioscoop verscheen. Het Science Fiction epos werd door velen met de grond gelijkgemaakt en het publiek bleek erg terughoudend te zijn om naar de bioscoop te gaan. De film is dan ook officieel geflopt. Naar mijn mening zeer onterecht, want ik schreef al eerder dat de door Ron Howard geregisseerde film een meer dan welkome verademing is na het zeer teleurstellende Star Wars: The Last Jedi. Ondanks dat Solo: A Star Wars Story niet compleet foutloos is.

Solo: A Star Wars Story draait om de jongere jaren van smokkelaar en ruimtepiraat Han Solo. Harrison Ford heeft het iconische personage vertolkt in de originele saga en Star Wars: The Force Awakens, maar voor de rol van een jonge Han werd Alden Ehrenreich gestrikt. We zien hoe Han op de vlucht slaat voor gevaarlijke criminelen die hij probeert te belazeren terwijl zijn pad kruist met dat van interessante personages zoals oude bekenden Lando Calrissian (Donald Glover) en Chewbacca (Joonas Suotamo), crimineel Beckett (Woody Harrelson) en zijn jeugdliefde Qi’ra (Emilia Clarke).

In een spectaculair avontuur werkt Han zich behoorlijk in de nesten, maar het draait vooral om Han’s eerste ontmoeting met zijn harige stuurman en hoe hij kapitein van het iconische ruimteschip de Millennium Falcon geworden is. Dat gaat gepaard met visuele effecten en CGI-animaties om van te smullen. Met behulp van de geleende herkenbare symfonieën van John Williams en de heerlijke jaren ’80 vibe, weet Howard een film voor zowel de fans als de nieuwkomer te creëren. En het mag gezegd worden dat Alden Ehrenreich de rol van Han Solo zeer overtuigend speelt hoewel Harrison Ford natuurlijkerwijs wel wordt gemist.

Daarom is het mij nog steeds een compleet raadsel waarom de film uiteenlopende kritieken verwierf en officieel flopte. Wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat Disney en Lucasfilm terugkeren naar de tekentafel en de aangekondigde vervolgdelen en spin-offs op losse schroeven zijn komen te staan. Wat naar mijn mening ontzettend jammer is, want Solo hint nog wel naar een aantal interessante ontwikkelingen waar ik graag meer van had willen zien. De tijd zal het leren waar de studio nu naartoe gaat, maar laten we hopen op nog meer ruimte avonturen die aan Star Wars geallieerd zijn. Solo: A Star Wars Story is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een prachtige beeld- en geluidskwaliteit ook een zee aan bonusmateriaal bevat.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 (1 vote)