Slender Man (2018) recensie

Slender-Man_ps_1_jpg_sd-lowVictor Surge plaatste in 2009 een foto als creepypasta die moest suggereren dat een lange dunne man met een grijze huid en gekleed in een smoking en stropdas overal en nergens opduikt. Tot op de dag van vandaag is het toch wel enge personage nog altijd geliefd onder de internet pranksters die soortgelijke foto’s met de slenderman op de achtergrond plaatsen. Het personage stond ook aan de basis van het verhaal waar de horrorfilm Slender Man van regisseur Sylvain White op gebaseerd is.

De mythe over de Slender Man is populair onder de tieners en het verhaal luidt dat hij je komt halen als je hem oproept en drie bellen hoort luiden. De vrienden Wren (Joey King), Hallie (Julia Goldani Telles), Chloe (Jaz Sinclair) en Katie (Annalise Basso) zijn nieuwsgierig naar het broodje aap verhaal en proberen de Slender Man op te roepen. Met alle gevolgen na dien. Wanneer Katie vermist raakt beginnen de vriendinnen de Slender Man overal te zien. En hij rust niet totdat hij zijn doel heeft bereikt.

Te weinig spanning
Het concept van Slender Man is goed, maar niet uniek. In grote lijnen zou je kunnen zeggen dat het karakter overeenkomsten heeft de rattenvanger van Hamelen en een vergelijkbaar personage heeft al in talrijke verhalen een rol gespeeld. Slender Man is een gemoderniseerde versie waarin opnieuw de gevaren van het Internet en social media een rol spelen. Het is dan ook jammer dat er te weinig spanning aanwezig is waardoor je als kijker nooit echt op het puntje van je stoel belandt.

Visueel in orde
Dat neemt niet weg dat de make-up en visuele effecten in orde zijn. De Slender Man die zo nu en dan verschijnt ziet er angstaanjagend uit hoewel hij nooit echt onder je huid kruipt. Wellicht te wijten aan hoe het verhaal wordt verteld en de toch wel matige acteerprestaties van de jonge hoofdrolspelers. Op papier lijkt Slender Man een topper in het genre, maar een huiveringwekkende horrorfilm is het allerminst. Een matige thriller is een betere beschrijving van de film die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2

Samenvatting