Slaughterhouse Rulez (2018) recensie

Slaughterhouse RulezEen Britse horrorkomedie met Simon Pegg en Nick Frost. Dan ben ik al verkocht. De acteurs hebben al vaker de handen ineen geslagen en dat leverde onzinnige doch vermakelijke films op. Zoals At World’s End, Shaun of the Dead en Paul. Hoewel zij in Slaughterhouse Rulez niet echt als duo te zien zijn, is het toch meer dan de moeite waard om de door Crispian Mills geregisseerde film een eerlijke kans te geven. Of toch niet?

Slaughterhouse is een prestigieus internaat voor jonge en talentvolle studenten, maar niets is normaal op deze school. De regels zijn simpelweg absurd en de locatie nog vreemder. De getraumatiseerde tiener Don (Finn Cole) wordt door zijn moeder naar het internaat gestuurd. In de hoop dat hij zijn leven weer op de rails krijgt. Maar eenmaal op Slaughterhouse aangekomen heeft hij al snel in de gaten dat het allesbehalve een normale school is. En wanneer de hel losbarst en vreemde bloeddorstige wezens uit het nabijgelegen bos ten tonele verschijnen, zijn de rapen pas echt gaar.

Vreemd
Als scenarist probeer je alles uit de kast te trekken om de kijker iets nieuws voor te schotelen. Zeker in een genre waarin talrijke absurde horrorkomedies zijn gemaakt. Maar je ziet wel vaker dat hoe meer scenaristen zich bekommeren om het verhaal hoe chaotischer het wordt. Wellicht is dat ook de achilleshiel van Slaughterhouse Rulez, want zowel Crispian Mills als Luke Passmore en Henry Fitzherbert zijn verantwoordelijk voor het vreemde verhaal. Dat nergens kant noch wal slaat en in alle eerlijkheid ook niet goed is uitgewerkt.

Cast
Maar met bekende names als Margot Robbie, Asa Butterfield, Simon Pegg, Nick Frost en Michael Sheen aan boord is het lastig voor te stellen dat Slaughterhouse Rulez geen goede film is. Maar de bizarre film schiet op een aantal punten flink tekort. Zo ligt het tempo enorm laag en is de humor niet hilarisch te noemen. Het blijft bij af en toe een glimlach op het gezicht. Hoewel de slotfase dan wel weer grappig is als de ellende losbarst, maar op dat punt had ik mijn interesse al verloren. Dat is jammer, want wat betreft het acteerwerk en de make-up en visuele effecten scoort de film dan wel weer een voldoende.

Slaughterhouse Rulez is verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

2