Skyscraper_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-Pictures

Skyscraper (2018) recensie

Skyscraper_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesRegisseur Rawson Marshall Thurber lijkt het rustig aan te doen. De filmmaker die sinds 1997 actief is in de filmwereld heeft in de afgelopen 20 jaar nog niet veel films geregisseerd. Daaronder wel de heerlijke komedie We’re The Millers en de vermakelijke actie/komedie Central Intelligence. Voor de spektakelfilm Skyscraper slaat hij opnieuw de handen ineen met actieheld Dwayne Johnson die in Thurber’s vorige film het wel naar zijn zin leek te hebben als de eigenaardige CIA-agent Bob Stone. In Skyscraper kruipt hij in de huid van ex-militair en beveiligingsexpert Will Sawyer die het aan de stok krijgt met een groep gevaarlijke terroristen.

Will (Dwayne Johnson) krijgt een uitnodiging van zijn goede vriend Ben (Pablo Schreiber) om de hypermoderne wolkenkrabber ‘The Pearl’ van miljardair Zhao (Chin Han) te inspecteren op veiligheid. Terwijl zijn vrouw Sarah (Neve Campbell) en kinderen in het woongedeelte van het complex verblijven, krijgt Will te maken met getrainde terroristen die niet alleen het gebouw in vuur en vlam zetten, maar er ook alles aan doen om het penthouse van Zhao binnen te dringen. Met gevaar voor eigen leven trotseert Will de uitdagingen die op zijn pad komen om niet alleen zijn gezin te redden, maar ook om de indringers tot een halt toe te roepen.

Het verhaal heeft misschien veel weg van Die Hard waarin Bruce Willis als enige het opnam tegen een groep terroristen in een wolkenkrabber, maar Skyscraper is wel een compleet andere film. In ieder geval spectaculairder, maar dat mag ook geen uitdaging zijn met de budgetten en technologie van tegenwoordig. Het spektakel ziet er dan ook uitstekend uit en zijn zowel de praktische als de visuele effecten om van te smullen. Uiteraard past een actieheld als Dwayne Johnson prima in een film als deze hoewel het ervoor zorgt dat de spanning niet zo nadrukkelijk aanwezig is. Want het is geen verrassing dat hij iedere uitzichtloze situatie moeiteloos de kop indrukt.

Met wat subverhalen over Will’s handicap en zijn onvoorwaardelijke liefde voor zijn gezin, probeert Thurber wat emotie aan zijn film toe te voegen. Soms slaagt dat prima, maar het is overduidelijk dat de focus op de actie ligt. Een aaneenschakeling van bizarre stunts en toevalligheden is dan ook onvermijdelijk terwijl er binnen anderhalf uur wordt opgebouwd naar een bombastische finale. Vermakelijk is het des te meer, maar in alle eerlijkheid heeft Skyscraper ook niets meer te bieden dan dat. De film slaagt dan ook als simpele popcornfilm waarin Dwayne Johnson opnieuw laat zien dat hij dé actieheld van dit moment is. Skyscraper is vanaf deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 (1 vote)

2 thoughts to “Skyscraper (2018) recensie”

1. Het was geen topfilm, maar ik heb me alsnog wel prima kunnen vermaken met deze actiefilm. Denk dat als er een andere acteur in de hoofdrol had gespeeld het een stuk minder had gewerkt. Johnson en z’n charisma….