Skyline (2010) recensie

SkylineStel je toch eens voor dat je lekker op de bank zit en naar je favoriete televisieprogramma aan het kijken bent. Opeens breekt de hel los. Felle blauwe lichten dalen neer op Aarde en binnen een mum van tijd verandert de stad waar je woont in een afschuwelijk slachtveld. De wereld is in films al vaker het doelwit geweest van vijandige buitenaardse wezens. Denk maar aan Independence Day en War of the Worlds. Skyline van regisseurs Colin en Greg Strause (The Strause Brothers) mag zich zeker bij deze spektakelfilms scharen.

Jarod (Eric Balfour) en zijn vriendin Elaine (Scottie Thompson) gaan op bezoek bij Jarod’s goede vriend Terry (Donald Faison) in Los Angeles. Maar het leuke weekendje weg verandert al snel in een huiveringwekkende overlevingstocht als de City of Angels het doelwit wordt van vijandige buitenaardse wezens. Gigantische ruimteschepen en huiveringwekkende wezens terroriseren de stad met als duidelijk doel voor ogen dat de mensheid wordt uitgeroeid. Ieder plan om aan het noodlot te ontkomen lijkt gedoemd te mislukken, maar dat weerhoudt hen er niet van om het toch te proberen. Met alle gevolgen na dien.

Spanning en sensatie
Skyline is één en al spanning en sensatie. Voor een relatief kleine productie zijn er kosten noch moeite gespaard om de kijker te trakteren op een volwaardige Science Fiction film die zeker niet onderdoet voor genregenoten zoals Independence Day en Cloverfield. Zowel de special effects als de CGI-animaties zijn overtuigend en zowel de ruimteschepen als de buitenaardse gedrochten zien er fantastisch uit. Je zit dan ook continu op het puntje van je stoel terwijl je beleeft hoe een groepje overlevenden probeert te vluchten. Op het gebied van entertainment hebben we dan ook niets te klagen!

Minpunten
Maar er zijn ook een aantal minpunten te noemen. Het verhaal is namelijk niet bijzonder en allesbehalve vernieuwend. Zoals geschreven is dit concept al vaker gebruikt. Wat niet erg is, maar als kijker wil je ook wel eens wat nieuws zien. Daarnaast is het acteerwerk niet altijd even overtuigend. Het voelt niet natuurlijk aan. De wijze waarop ze een plan bedenken om de buitenaardse invasie te ontkomen, maar ook de angst voor wat er komen gaat is niet overtuigend genoeg. De film heeft het op dat vlak laten liggen en blijft er niets meer over dan een simpele doch treffende spektakelfilm. Die op zijn tijd meer dan welkom is, maar het gevoel dat er meer in had gezeten overheerst wel een beetje.

3