Skyfire

Skyfire (2019) recensie

SkyfireRegisseur Simon West heeft toch een aantal zeer goede films op zijn naam staan. Zoals de avontuurlijke game-verfilming Lara Croft: Tomb Raider, de actie/thriller Con Air en de actiefilm The Expendables 2. In 2019 boog hij zich over het project Skyfire. Een Chinese productie waarin nietsvermoedende vakantiegangers worden opgeschrikt door de uitbarsting van een slapende vulkaan.

Mensen zijn in de regel zogenaamde ‘thrill seekers’. Dat geldt ook voor de toeristen die het luxueuze resort van zakenman Jack Harris (Jason Isaacs) bezoeken, want hij heeft het amusementspark op een slapende vulkaan gebouwd. Om ervoor te zorgen dat zijn bezoekers veilig zijn, huurt hij een team van wetenschappers in om de activiteiten van de vulkaan in de gaten te houden. Maar als Meng Li (Hannah Quinlivan) ontdekt dat de vulkaan aan het ontwaken is, slaat iedereen haar waarschuwingen in de wind. Met alle gevolgen nadien.

Wanneer de film begint komen er eerst een zee aan productiemaatschappijen voorbij en het wordt al snel duidelijk waarom zoveel producenten zich met het product hebben bemoeid. Want de visuele effecten en de CGI zijn veelal van een uitstekende kwaliteit en dat is toch wel een must als je een visueel spektakel zoals Skyfire enig bestaansrecht wil geven. Maar is dat ook genoeg om de actiefilm te bestempelen als een topper in zijn soort?

Het antwoord is helaas ‘nee’. Althans, als je weinig om het verhaal geeft en er geen problemen mee hebt dat de film volledig in het Engels is nagesynchroniseerd. Iets waar ik mij vreselijk aan kan storen. Ook het verhaal kent de nodige problemen, want niemand met een gezond verstand kiest ervoor om een pretpark op een vulkaan te bouwen. Die in de komende 150 jaar weer zal ontwaken en vuur zal spuwen. Enfin, het zijn misschien zaken om je niet al te druk om te maken, maar het leidde mij zo ontzettend af dat ik nauwelijks van de puike special effects heb kunnen genieten.

2.5