Silence (2016) recensie

SilenceMartin Scorsese mag toch een levende legende worden genoemd, want de filmmaker is verantwoordelijk voor pareltjes zoals Taxi Driver, Raging Bull en The Wolf of Wall Street. Een film van Scorsese staat gelijk aan amusement van hoog niveau en ik kijk dan ook altijd met veel plezier uit naar zijn nieuwe films. Dus ook naar het historische drama Silence dat onlangs op DVD is verschenen. Maar is het een film die zich kan scharen bij het rijtje van weergaloze films van de geprezen regisseur?

Het staat in ieder geval buiten kijf dat hoofdrolspelers Adam Driver en Andrew Garfield de rollen van de paters Garupe en Rodrigues zeer overtuigend spelen. De twee Jezuïeten gaan naar Japan om hun mentor, de afgevallen pater Ferreira (Liam Neeson) terug te halen naar het Christendom en om het geloof over te brengen op de Japanners die zij bij de Christenen willen scharen. Maar tijdens deze intense reis wordt hun geloof zwaar op de proef gesteld terwijl ze getuige zijn van de zware mishandelingen van de Christenen.

In een setting die prachtig is en door gebruik te maken van de authentieke kostuums, waan je je als kijker in de 17e eeuw. Een aantal fragmenten zijn indrukwekkend en luguber te noemen, maar het grote minpunt aan het bijna drie uur durende Silence is dat het tempo zo ontzettend laag ligt dat het ook moeilijk is om de aandacht vast te houden. Ik werd in ieder geval snel afgeleid en ik kwam er dan ook niet lekker in. Derhalve heeft de film niet de indruk op mij gemaakt die het wellicht wel had moeten doen. Dat Scorcese met een geweldig oog voor detail een goede film heeft gemaakt moge duidelijk zijn, maar ik vind het niet zijn beste werk. Silence is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief nette DVD.

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

One thought to “Silence (2016) recensie”

1. Het was inderdaad een erg trage film, maar zeer vakkundig gemaakt en vond het onderwerp wel interessant. Gewoon om te bedenken hoe moeilijk het moet zijn voor mensen die hun geloof moeten verstoppen.