Sibyl

Sibyl (2019) recensie

Sibyl is een Frans drama van regisseuse Justine Triet, die in 2013 pas debuteerde als filmmaakster. De film draait om psychiater Sibyl. Een rol die voortreffelijk wordt ingevuld door Virginie Efira. Ze worstelt met haar levensdroom om een succesvolle schrijfster te worden, maar de ontmoeting met een getraumatiseerde actrice zet haar leven volledig op zijn kop. Terwijl Sibyl ook druk bezig is om haar privéleven op de rails te krijgen.

Het leven komt, zoals het komt

Dat het leven niet volledig uit te stippelen is moge duidelijk zijn. Net als velen heeft Sibyl op jonge leeftijd een droom. Om een succesvolle schrijfster te worden, maar haar leven is anders gelopen dan dat ze had verwacht. Terwijl ze haar patiënten ondersteunt als psychiater zorgt ze als alleenstaande moeder voor haar dochtertje. Maar de droom is er nog steeds. Daarom besluit ze om haar carrière als psychologe op een laag pitje te zetten en haar droom alsnog te verwezenlijken. Maar dan ontmoet ze Margot (Adėle Exarchopoulos).

Complex leven

De ontmoeting met de getraumatiseerde actrice zorgt ervoor dat Sibyl haar job als psychiater blijft uitoefenen. Margot is verbonden aan een filmproject terwijl ze in verwachting is van haar co-speler. Die daarnaast de echtgenoot van de regisseuse van de film is. Dat zorgt voor de nodige problemen in de privé sferen en op de set. Waar Sibyl van smult en ze gebruikt de sessies met Margot om inspiratie op te doen voor haar boek. Maar hoe meer zij met Margot omgaat, des te meer raakt ze verwikkeld in het complexe filmwereldje. Terwijl ze meer dan eens terugdenkt aan haar jongere jaren en geen afscheid kan nemen van haar losbandige karakter.

Loslaten

Sibyl gaat over loslaten. Andere wegen inslaan om je dromen te verwezenlijken en je leven op de rails te krijgen. Iets waar de hoofdprotagonist maar niet in lijkt te slagen en eigenlijk steeds terugvalt in haar oude patronen. Inclusief de nietszeggende one night stands met interessante mannen die zij tegenkomt. Sibyl mag dan een psychiater zijn, maar dat ze problemen heeft en ook hulp nodig heeft om haar doelen te bereiken moge duidelijk zijn. De grote vraag is natuurlijk of ze daar ooit in zal slagen.

Waardering: 3 uit 5.
Sibyl