Showgirls

Showgirls (1995) recensie

ShowgirlsDe Nederlandse filmmaker Paul Verhoeven heeft enorm veel succes gehad in de Verenigde Staten. Maar de carrière van de regisseur van sterke actiefilms, zoals Total Recall en RoboCop ging niet altijd over rozen. Slechts vijf jaar na het succes met Total Recall kreeg hij een flinke klap te verwerken. Toen zijn erotische dramafilm Showgirls in de bioscopen verscheen en deze gigantisch flopte. Terwijl zowel de filmmaker als de studio een kassucces verwachtte. Dat succes kwam pas later toen Showgirls op de home entertainment markt verscheen.

Samenvatting van het verhaal – Nomi (Elizabeth Berkley) vertrekt naar Las Vegas waar ze een carrière als danser ambieert. Maar de harde wereld van de showbusiness zorgt ervoor dat de dame met een opvliegerig karakter nergens aan de bak komt. Wat overblijft is optreden in een stripclub. Waar ze uiteindelijk wordt opgemerkt en de kans krijgt om te dansen in de prestigieuze Las Vegas show van manager Zack Carey (Kyle MacLachlan). Ondanks dat Nomi dolgelukkig is met de kans om haar carrière een boost te geven, komt ze al snel tot de ontdekking dat de showbusiness door de moordende concurrentie en bepaalde verwachtingen van haar werkgevers achter de schermen niet zo glorieus is als ze had verwacht.

Recensie – Een smerige softcore pornofilm zonder inhoud, slecht acteerwerk en slechte regie zijn slechts enkele verwijten, die Paul Verhoeven om zijn oren kreeg geslingerd na de release van Showgirls. De altijd geprezen filmmaker verloor met slechts één film zijn status als een briljante filmmaker terwijl ook de carrière van Saved By The Bell-actrice Elizabeth Berkley een flinke deuk opliep. Zowel de collega’s in Hollywood als de critici waren zeer verontrust na het zien van Showgirls. Inderdaad een gewaagde film vol met expliciete beelden, maar naar mijn mening ook een drama dat goed in elkaar steekt en op de juiste wijze de harde wereld van de showbusiness openbaart.

Door de off screen rivaliteit tussen Elizabeth Berkley en medespeler Gina Gershon, die de rol van Las Vegas-ster Cristal Connors speelt, komt de vijandigheid op het scherm flink ten goede. De dames gunnen elkaar het daglicht in de ogen niet en dat is goed te merken. Maar rivaliteit in de showbusiness is niet het enige dat Verhoeven in Showgirls aan het licht brengt. Met seksueel misbruik van danseressen door invloedrijke managers en producers en misdaden, zoals verkrachting door beroemde personen, toont Verhoeven de zeer duistere kant van de showbusiness. Iets dat hedendaags het nieuws domineert, maar wellicht ten tijde van de release nog een onderwerp was dat niet besproken mocht worden.

3