Sherlock Holmes (2009) recensie

Als we spreken over de beroemdste speurneuzen ter wereld, dan staat de fictieve detective Sherlock Holmes bovenaan het lijstje. In tientallen boeken, films en series heeft de Brit een hoofdrol gespeeld. In 2009 kreeg Robert Downey Jr. de eer om in de huid te kruipen van de excentrieke Sherlock Holmes. In de gelijknamige en avontuurlijke actiefilm van regisseur Guy Ritchie, die niet alleen enorm vermakelijk is, maar ook een wereldwijd kassucces werd. Ongeveer 10 jaar na de première verschijnt de film op een kwalitatief uitstekend 4K Ultra HD Blu-ray Disc.

Holmes vs. Blackwood

Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) staat aan de vooravond van een breuk met zijn compagnon Watson (Jude Law). Nu de arts van plan is om in het huwelijksbootje te stappen. In hen laatste opdracht krijgen zij de taak om de duistere Lord Blackwood (Mark Strong) tot een halt toe te roepen. Wanneer zij erin slagen om hem in de kraag te vatten, lijkt de samenwerking voorbij. Totdat Lord Blackwood op miraculeuze wijze en na zijn executie uit de dood herrijst en een bedreiging vormt voor de inwoners van Londen. Holmes en Watson moeten nog één keer de handen ineen slaan om deze gevaarlijke crimineel voor eens en altijd te stoppen.

Betoverend mysterieus

Je kunt het Guy Ritchie wel toevertrouwen om een stijlvolle film te creëren. Het betoverende Londen aan het einde van de 19e eeuw, is dan ook met behulp van prachtige decors en overtuigende computeranimaties tot leven gewekt. Terwijl het acteerwerk van Robert Downey Jr. en Jude Law meer dan uitstekend is. Er is overduidelijk chemie aanwezig tussen de twee acteurs hoewel, het acteerwerk van ondersteunde castleden zoals Mark Strong, Rachel McAdams en Eddie Marsan ook meer dan uitstekend is.

Goede mix

Maar Sherlock Holmes is meer dan een visueel genot, want een perfecte combinatie van spectaculaire actiescènes, een flinke dosis spanning en enorm veel humor, maken het een ontzettend vermakelijke actiefilm. Die de kijker vermaakt en bij vlagen op het puntje van de stoel houdt. In dat opzicht is Sherlock Holmes een ongeëvenaarde topper in het misdaad/thriller genre, die topamusement garandeert.

4K Ultra HD Blu-ray Disc + Blu-ray Disc combo

Na een release op DVD en Blu-ray Disc, verschijnt Sherlock Holmes ook in een 4K Ultra HD Blu-ray Disc en Blu-ray Disc combo. Verpakt in een stijlvolle steelbook, die een mooie aanvulling op de collectie is. Het beeld, dat in het formaat 1.78:1 en in 2160p op de schijf staat, is van een uitmuntende kwaliteit. Glashelder met kleuren die van het scherm spatten en zonder ruis. De DTS-HD Master Audio track die op de schijf staat, klinkt subliem. Een mooi vol geluid met een goed gedoseerd laag die de Dolby Surround opstelling in de woon- of filmkamer laat gelden. De loze ruimte op de schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal. Daaronder een uitgebreide documentaire waarin zowel Guy Ritchie als Robert Downey Jr. aan het woord komen over het personage Sherlock Holmes en hoe de film tot stand is gekomen.

Waardering: 4 uit 5.