Shed of the Dead (2019) recensie

Shed of the DeadHoe vaak is de wereld al ten onder gegaan aan een zombie-apocalypse. Ik ben de tel kwijt, maar er zijn in ieder geval genoeg films waarin de doden tot leven komen en met een ongekende dorst naar verse hersens alles en iedereen op hun pad verorberen. In de Britse komedie Shed of the Dead is dat niet anders hoewel je de door Drew Cullingham geregisseerde horrorkomedie wel met een flinke korrel zout moet nemen.

Trevor (Spencer Brown) is een nietsnut die werkeloos thuiszit en door zijn vriendin Bobbi (Lauren Socha) flink op de huid wordt gezeten. Het schuurtje bij de gedeelde moestuintjes is dan ook zijn enige veilige haven. Waar hij zich met grote regelmaat verschanst en met zijn zelfgemaakte speelgoedpoppetjes als de dappere ridder Casimir de wildste avonturen beleeft. Maar als de wereld vergaat en bloeddorstige zombies de touwtjes in handen nemen, moet Trevor laten zien uit welk hout hij zelf gesneden is. Durft hij evenals zijn fictieve held Casimir de strijd aan te aan met de levende doden of gaat hij als een lafaard ten onder?

Bekende namen
Een interessant feit is dat Cullingham niet de minste namen in het horrorgenre heeft gestrikt om een rol te spelen in zijn film. Kane Hodder is te zien als Trevor’s akelige buurman Mr. Parsons terwijl Bill Moseley te zien is als de op zombies jagende Doc. Michael Berryman is eveneens te zien als Derek. De minnaar van Bobbi’s aan seksverslaafde vriendin Harriet (Emily Booth) die iets later transformeert in een bloeddorstige zombie en zowel zijn minnares als haar vrienden probeert te vermoorden. Het geeft een relatief onbekende film zoals Shed of the Dead net even de extra jeu die het nodig heeft om de interesse te wekken van de verwende horrorliefhebber.

Hersenloos vermaak
Shed of the Dead is een heerlijke onzinnige film die zich eenvoudig schaart bij genregenoten zoals Lesbian Vampire Killers en Doghouse. Al iets oudere films die wel veel overeenkomsten kennen met Cullingham’s creatie. De bloederige en smerige beelden worden prima afgewisseld met flauwe humor en seksgrappen hoewel de grens van goede smaak nooit wordt opgezocht. Iets dat ik jammer vind, want naar mijn mening mag een film als deze wel iets pittiger en uitdagender zijn. Dat de bekende namen uit het horrorgenre een rolletje spelen is absoluut een pluspunt evenals de droge Britse humor waar ik wel van kan genieten. Dat neemt niet weg dat Shed of the Dead niet iedereen zijn cup of tea zal zijn.

Shed of the Dead is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5