Shazam! (2019) recensie

Shazam-_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedDe film draait pas vanaf 4 april in de bioscoop, maar vanavond werd de superhelden film Shazam! voor het eerst vertoond tijdens een speciale voorstelling bij Kinepolis Jaarbeurs Utrecht. De bioscoop verwelkomden honderden liefhebbers die het voorrecht hadden om als één van de eersten de door David F. Sandberg (Lights Out, Annabelle: Creation) geregisseerde film te mogen zien. Hoewel het organisatorisch opnieuw een bende was en de voorstelling opnieuw vertraging opliep, verliet ik met een big smile de bioscoopzaal. Shazam! is geweldig!

Billy Batson (Asher Angel) is een 14-jarige knul die bij ieder pleeggezin wegloopt om zijn eigen moeder te zoeken. Maar als hij ongevraagd in een andere wereld belandt en de superkrachten van de tovenaar Shazam (Djimon Hounsou) verwerft, schakelt hij de hulp in van zijn pleegbroertje Freddy (Jack Dylan Grazer). Freddy is namelijk een expert op het gebied van superhelden en Billy vraagt hem om hem te helpen hoe hij met zijn nieuw verworven krachten moet omgaan. Maar er is weinig tijd om de kneepjes van het vak te leren als de wraakzuchtige schurk Thaddeus Sivana (Mark Strong) ten tonele verschijnt. De wereld loopt gevaar en er is maar één superheld die hem kan stoppen; Shazam (Zachary Levy)!

De grappenmaker in het DC Universe
Zo grof en doortastend als Deadpool is Shazam niet, maar hij is wel een beetje de grappenmaker in het DC Universe. Zoals de rood spandex dragende liefhebber van eenhoorns dat is in het Marvel Cinematic Universe. Vooral de momenten waarop Billy samen met Freddy zijn krachten onder de knie probeert te krijgen zijn te hilarisch voor woorden terwijl er enorm veel leuke verwijzingen zijn naar andere DC superhelden zoals Batman en Superman. Zachary Levy (Chuck, Thor: Ragnarok) speelt de rol van de sullige spierbundel dan ook uitstekend. Een perfecte casting als je het mij vraagt. Dat valt tevens te zeggen over Mark Strong die als geen ander een indrukwekkende schurk kan neerzetten.

Op de goede weg
Het DC Extended Universe lijkt eindelijk op de goede weg te zijn. Met kwalitatief wisselende films kabbelde het een beetje voort, maar na Aquaman en Shazam! kunnen de fans opgelucht ademhalen. De bombastische actiefilm vol verbluffende effecten smaakt dan ook zeker naar meer! Of het personage volledige geabsorbeerd wordt in het DCEU is nog maar de vraag, maar het zou een logische stap zijn. Zeker gezien het feit er nog meer films met Shazam in de planning staan. En die zijn naar mijn mening ook meer dan welkom als de kwaliteit van David F. Sandberg’s creatie geëvenaard kan worden.

Met dank aan Kinepolis Nederland voor de uitnodiging voor de speciale voorstelling.

4
4 (1 vote)