Share

Share (2019) recensie

Iedereen heeft tegenwoordig wel een camera op zak, want bijna iedereen heeft wel een smartphone met een camera aan boord. Het risico dat je ongewild gefotografeerd of gefilmd wordt is dan ook groot terwijl je absoluut wilt voorkomen dat je meest gênante momenten op beeld worden vastgelegd. Toch overkomt het de 16-jarige Amanda (Rhianne Barreto) in de dramafilm Share en het filmpje dat al snel viral gaat zet haar leven compleet op zijn kop.

De 16-jarige Amanda wordt wakker in de voortuin van haar huis. Ze kan zich nog maar weinig herinneren van het feestje waar ze is geweest en ze heeft helemaal geen idee hoe ze thuis is geraakt. Nog geen dag later ontvangt ze berichtjes van schoolvrienden die refereren naar een video waarin Amanda te zien is. De jongens op haar school hebben haar bewusteloos aangetroffen in de WC, haar broek uitgetrokken en gefilmd. Het zet het leven van de scholier compleet op zijn kop en ze is vastberaden om uit te zoeken wat er op die avond is gebeurd. Vooral als zij na de bewuste avond aanwijzingen vindt die wijzen op seksueel misbruik.

Actueel

In 2019 besloot regisseuse Pippa Bianco om haar korte film uit 2015 als gelijknamige en avondvullende speelfilm te regisseren. Bianco snijdt belangrijke en actuele onderwerpen aan zoals seksueel misbruik onder scholieren, het gevaar van technologie en social media en vervelende pesterijen die iemand leed kunnen opleveren. Ze heeft het verpakt in een solide film die niet te melancholisch is, maar wel indruk maakt. Mede te danken aan de wijze waarop de jonge actrice Rianne Barreto de rol van Amanda invult.

Gewaagd

De uitdaging voor Bianco was natuurlijk om een verhaal dat ook in 13 minuten verteld kan worden te gebruiken om de kijker 87 minuten lang te vermaken. Het is een risico dat het verhaal teveel wordt uitgesmeerd en de verveling toeslaat als er niet veel te beleven is. Maar ze is er uitstekend in geslaagd om een onderhoudende film te creëren. Die weliswaar een aantal saaie momenten heeft, maar bij vlagen ontroerend en spannend is. Share is dan ook zeker een kijkbeurt waard. Alleen al om het feit dat de film actuele onderwerpen de nodige aandacht schenkt.