Serenity (2019) recensie

Serenity_ps_1_jpg_sd-lowAls schrijver heeft Steven Knight zich meer dan bewezen, maar met slechts drie films op zijn naam als regisseur heeft hij als filmmaker nog geen naam gemaakt. Eerder was hij verantwoordelijk voor de futuristische actiefilm Hummingbird en het drama Locke. Voor de drama/thriller Serenity sloeg hij de handen ineen met die van gerenommeerde acteurs zoals Matthew McConaughey en Anne Hathaway. Maar is dat ook voldoende om de film te bestempelen als een topper in zijn soort?

Baker Dill (Matthew McConaughey) is een visser op Plymouth Island die al jaren jaagt op een tonijn. Terwijl hij geld bij elkaar sprokkelt door toeristen mee te nemen op vistochtjes, probeert hij zijn droom om de vis te vangen te verwezenlijken. Maar iedere poging mislukt finaal. Op een onaangekondigd moment staat zijn jeugdliefde Karen (Anne Hathaway) op de kade die een bizar verzoek heeft. Zij vraagt Baker om haar echtgenoot mee te nemen op een vistocht en hem te vermoorden. Hoewel de beloning riant is staat hij voor de lastige keuze. Want hij was nimmer zo dichtbij zijn doel om voor eens en altijd af te rekenen met de tonijn in de zee.

Bijzonder
Als ik de korte samenvatting van het verhaal teruglees kan ik mij heel goed voorstellen dat je niet staat te springen om Serenity een eerlijke kans te geven. Maar geloof mij als ik schrijf dat het project van Steven Knight bijzonder is. Zonder ook maar iets prijs te geven steekt het verhaal erg goed in elkaar en zijn er wel een aantal verrassingen aanwezig die je niet zo snel ziet aankomen. Dat is ook de kracht van de film, want je blijft geboeid en je wilt ontdekken hoe de vork precies in de steel zit. Mede te danken aan het overtuigende acteerwerk van Matthew McConaughey die evenals in meerdere films de positieve aandacht opeist.

Acteerwerk
Ik ben zelfs te spreken over Jason Clarke die op formidabele wijze de rol van Karen’s echtgenoot Frank speelt. Vanaf het eerste moment weet je dat hij geen zuivere koffie is. Ik ben iets minder te spreken over Anne Hathaway die in regel zeer solide speelt, maar in de rol van de wanhopige echtgenote niet helemaal overtuigt. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met Serenity. Te danken aan het verhaal, het overwegend goede acteerwerk en de mooie beelden van de blauwe oceaan en de witte stranden van Plymouth Island.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3