Searching (2018) recensie

Searching_ps_1_jpg_sd-low_©2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedDe gevaren van social media zijn ongekend en voor mijn gevoel worden deze gevaren de laatste tijd steeds vaker aangekaart in films. Het eerder verschenen Unfriended en de recent verschenen horrorfilm Slender Man zijn daar enkele goede voorbeelden van. In Searching staat het gebruik van deze platformen en diens gevaren opnieuw centraal als een 16-jarige tiener haar leven deelt op het Internet en op een dag spoorloos verdwijnt. Is zij het slachtoffer geworden van een psychopaat die op social media zijn slachtoffers selecteert of is er meer aan de hand?

Na de dood van zijn vrouw staat David Kim (John Cho) samen met zijn dochter Margot (Michelle La) er in zijn eentje voor. Hoewel hij er alles aan doet om er voor de tiener te zijn, zoekt Margot haar troost op het Internet. Ze publiceert honderden foto’s en video’s terwijl zij een intensief contact onderhoudt met één van haar volgers. Het leven van David neemt een afschuwelijke wending als Margot op een avond verdwijnt. Na een dag schakelt hij de hulp in van de politie en detective Vick (Debra Messing) wordt op de zaak gezet om de verdwijning te onderzoeken. Maar als ze begint te graven komen er geheimen aan het licht die zelfs David niet had kunnen voorspellen.

Bijzonder
Searching mag een bijzondere film worden genoemd. Niet zozeer door het onderhoudende verhaal dat tevens goed in elkaar steekt, maar door de wijze waarop het in beeld wordt gebracht. De kijker krijgt alles te zien door de beelden die met de webcam van de computers van David en Margot zijn vastgelegd. Het bureaublad van een oude Windows XP computer en die van de moderne iMac komen dan ook regelmatig in beeld terwijl de bezorgde vader naar aanwijzingen zoekt in de apps en mailboxen van zijn dochter. Terwijl het regelmatige contact en overleg met detective Vick ook via de computer plaatsvindt.

Totaalplaatje
Nu klinkt het kijken naar een film die grotendeels bestaat uit scènes waarin David via het Internet naar aanwijzingen zoekt niet zo interessant, maar de door Aneesh Chaganty geregisseerde thriller is verrassend genoeg zeer onderhoudend. Dat is mede te danken aan het overtuigende acteerwerk van John Cho en Debra Messing die beiden uit hen comfort zone stappen om iets nieuws te proberen. Het pakt goed uit terwijl ik al eerder schreef dat het verhaal ook goed in elkaar steekt en voor voldoende spanning zorgt. Searching is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc en blijkt dus een zeer aangename verrassing te zijn.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5