Scouts Guide to the Zombie Apocalypse (2015) Blu-ray Disc recensie

Scouts Guide to the Zombie ApocalypseAls je de films moet geloven is de wereld al tientallen keren vergaan. De ene keer zijn het meedogenloze buitenaardse wezens die met een superkanon de mensheid uitroeien en de andere keer is een virusuitbraak verantwoordelijk voor een post-apocalyptische wereld waarin een handjevol overlevenden moeten schuilen voor naar mensenvlees hunkerende monsters. Scouts Guide to the Zombie Apocalypse is zeker niet de eerste, maar ook niet de laatste zombiefilm waarin de levende doden de wereld hebben overgenomen. Maar of de door Christopher Landon geschreven en geregisseerde horrorkomedie kan tippen aan diens genregenoten lees je in mijn recensie.

De film komt langzaam op gang en in het eerste halve uur maakt de kijker uitgebreid kennis met de scouts Ben (Tye Sheridan), Logan (Carter Grant) en Augie (Joey Morgan). De drie jongens zijn op een leeftijd geraakt dat scouting niet meer cool is en dat ze geïnteresseerd raken in meisjes, zoals Kendall (Halston Sage) en Chloe (Niki Koss). Alleen Augie blijft de groep trouw en de ietwat nerdy tiener doet er dan ook alles aan om hopman Rogers (David Koechner) tevreden te stellen. Het is dan ook niet zo vreemd dat Ben en Logan hun goede vriend dumpen als zij een uitnodiging krijgen voor een geheim feestje van de Senior scholieren.

Onderweg naar het feestje valt het Ben en Logan op dat de straten verlaten zijn en al gauw worden de twee scholieren opgejaagd door een menigte van bloeddorstige zombies! Samen met de stoere cocktailserveerster Denise (Sarah Dumont) en hun goede vriend Augie, trekken ze alles uit de kast om de zombies tot een halt toe te roepen. En dat gaat gepaard met een flinke dosis kinderachtige humor, want zeg nu zelf. Een zombie kalmeren door één van de populairste liedjes van Britney Spears te zingen gaat toch echt iets te ver. En Scouts Guide to the Zombie Apocalypse zit vol met dit soort momenten.

Daardoor vergeet je al snel dat het acteerwerk allesbehalve op orde is, maar dat doet er ook niet meer toe. Ook de serieuze ondertoon in het verhaal over onvoorwaardelijke vriendschap en tienerliefde is zeer misplaatst, maar ik krijg sterk het idee dat dit ook meer als opvulling dient om de speelduur van 93 minuten vol te maken. Daarentegen verdienen de overtuigende make-up en visuele effecten een dikke pluim, want de beelden waarin de zwaar misvormde zombies aan hun einde komen zijn zeer grafisch en enorm vermakelijk. Maar dat is toch niet genoeg om de film te bestempelen als een topper in het genre. En dat is grotendeels te wijten aan het feit dat de makers de productie iets te serieus hebben genomen.

De Blu-ray Disc versie die Paramount Home Entertainment op de markt brengt is een zeer nette release met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de disc. Het geluid is in DTS-HD Master Audio 5.1 te beluisteren. Het bonusmateriaal bestaat uit een making of “Scouts Guide to Filmmaking”, de special “The Zombie Makeup FX Handbook”, de special “Undead Movement Guidelines: Zombie Choreography” en de special “Uniforms and You: Costume Design”. De titels spreken denk ik voor zich, maar in deze specials duikt men dieper in op de kostuums, de make-up en visuele effecten en het omtoveren van acteurs in de gruwelijke ondoden. De schijf bevat ook nog een aantal leuke verwijderde scènes.

Score: 6,0

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Scouts Guide to the Zombie Apocalypse (2015) Blu-ray Disc recensie”

1. Jammer dat je hier niet van genoten hebt want ik heb me er prima mee vermaakt. De grap met Britney Spears was inderdaad too much maar verder heb ik vaak in een deuk gelegen hoor. Voor mij voldeed de film aan alle verwachtingen.