Scooby! (2020) recensie

Al sinds 1969 vermaakt de grappige viervoeter Scooby-Doo en zijn vrienden jong en oud. In tientallen afleveringen van de populaire animatieserie, maar ook in films schittert hij op het scherm. Dit jaar verscheen er een computeranimatiefilm waarin Mystery Inc. een gloednieuw avontuur beleeft. Mocht je de film in de bioscoop hebben gemist, is er goed nieuws! Want sinds kort is Scooby! op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Scooby-Dooby-Do-It

In Scooby! zien we hoe Shaggy (Will Forte) Scooby-Doo (Frank Welker) heeft ontmoet en hoe het komische duo de andere leden van Mystery Inc. tegen het lijf zijn gelopen. Na tientallen mysteries staan zij nu voor de grootste uitdaging wanneer de doortrapte Dick Dastardly (Jason Isaac) een ingenieus plan bedenkt om de poorten naar een andere dimensie te openen. Ondanks dat Shaggy en Scooby gescheiden raken van Fred (Zal Efron), Velma (Gina Rodriguez) en Daphne (Amanda Seyfried), houdt niemand Mystery Inc. tegen om dit raadsel tot op de bodem uit te zoeken en Dastardly tot een halt toe te roepen.

Hanna-Barbera reünie

Scooby-Doo is een productie van Hanna-Barbera. Het productiehuis dat ook verantwoordelijk is voor animatieseries, zoals Precious Pup, Dynomutt, Wonder Dog, The Flintstones en Wacky Races. In Scooby! is er een reünie gaande, want zowel de personages uit Dynomutt, Wonder Dog als uit Wacky Races zijn van de partij. Uiteraard zijn de karakters in een modern jasje gestoken, maar voor de ouderen onder ons is het een fijn weerzien met de personages die ons in de jaren ’60, ’70 en ’80 hebben vermaakt. Terwijl de nieuwe generatie kennismaakt met de kleurrijke personages die Hanna en Barbera hebben verzonnen.

Scooby! kijkt lekker weg

Met een speelduur van iets meer dan 90 minuten en een perfecte combinatie van actie, humor en spanning, kijkt Scooby! lekker weg. Het is een mooie animatiefilm waarin de beroemde personages zijn gemoderniseerd, maar hun welbekende grappen en grollen nog niet zijn verleerd. Zo zijn Shaggy en Scooby-Doo nog steeds bang voor spoken doch ze nooit het gevaar uit de weg gaan als er eten in het spel is. De bekende personages The Blue Falcon (Mark Wahlberg) en Dynomutt (Ken Jeong) zijn leuke toevoegingen gebleken terwijl Dastardly’s partner in crime Muttley ook nog een korte appearance heeft. Dat maakt het feestje wel compleet en ik kan ook niets anders concluderen dan dat Scooby! een uiterst vermakelijke film voor het hele gezin is.

Waardering: 3.5 uit 5.
Scooby!